Suunnitteilla työsuhteen muuttaminen sopimusyrittäjyydeksi
Kaunisvirta-Varjo, Krista (2013)
Kaunisvirta-Varjo, Krista
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219423
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihevalinta lähti tarpeesta selvittää mitkä ovat varsinaiset erot vuokratuoli- ja sopimusyrittäjien välillä. Pohdittiin kumpi vaihtoehdoista sopisi paremmin Kauneus ja terveyshoitola Leilalle. Yrittäjä haluaa keventää taakkaansa ja kehittää yrityksen toimintaa. Tähän tarvitaan avuksi osaavaa, innostunutta ja työhönsä tyytyväistä henkilökuntaa.
Parhaaksi keinoksi työssä etenemiseen sekä tiedon saamiseen oli tehdä haastatteluja kauneudenhoitoalan yrittäjille. Haastateltaviksi valittiin yrityksiä eri puolilta Suomea. Ideana oli oppia toisilta ja kyseenalaistaa omaa toimintatapaa. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina, koska tiedon haluttiin olevan reaaliajassa ja tämä antoi haastattelijalle mahdollisuuksia lisäkysymyksiin. Haastateltavina oli kahdeksan kauneudenhoitoalan omistajayrittäjää sekä yksi sopimusyrittäjä. He jakoivat tietoa, jotka kirjattiin ylös.
Haastattelujen tuloksissa oli paljon yhtäläisyyksiä, joita on otettu esille tässä opinnäytetyössä. Haastattelujen edetessä huomattiin sopimusyrittäjyyden olevan parempi vaihtoehto Kauneus ja terveyshoitola Leilan tapauksessa. Ylivoimaisesti puhutuin keskustelunaihe oli sopimusyrittäjän kanssa tehtävät sopimusasiat. Minkälaisia asioita yrittäjien väliseen sopimukseen on hyvä kirjata? Toinen useasti esiin tullut asia oli johtajan rooli tilanteessa, jossa on monta yrittäjää yrityksen sisällä.
Johtopäätöksenä huomattiin, ettei sopimusyrittäjyys ole kaikille sopiva vaihtoehto. Siinä tapauksessa se ei myöskään toimi työssä viihtymiseen kannustimena. Mikäli tulevaisuudessa henkilökuntaan tulee myös sopimusyrittäjiä, nousee esimies- ja johtamistyön tuomat haasteet esille. Mikä on omistajayrittäjän rooli, kun hän johtaa yrityksessään sekä palkkatyösuhteessa olevia kosmetologeja että sopimusyrittäjiä?
Parhaaksi keinoksi työssä etenemiseen sekä tiedon saamiseen oli tehdä haastatteluja kauneudenhoitoalan yrittäjille. Haastateltaviksi valittiin yrityksiä eri puolilta Suomea. Ideana oli oppia toisilta ja kyseenalaistaa omaa toimintatapaa. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina, koska tiedon haluttiin olevan reaaliajassa ja tämä antoi haastattelijalle mahdollisuuksia lisäkysymyksiin. Haastateltavina oli kahdeksan kauneudenhoitoalan omistajayrittäjää sekä yksi sopimusyrittäjä. He jakoivat tietoa, jotka kirjattiin ylös.
Haastattelujen tuloksissa oli paljon yhtäläisyyksiä, joita on otettu esille tässä opinnäytetyössä. Haastattelujen edetessä huomattiin sopimusyrittäjyyden olevan parempi vaihtoehto Kauneus ja terveyshoitola Leilan tapauksessa. Ylivoimaisesti puhutuin keskustelunaihe oli sopimusyrittäjän kanssa tehtävät sopimusasiat. Minkälaisia asioita yrittäjien väliseen sopimukseen on hyvä kirjata? Toinen useasti esiin tullut asia oli johtajan rooli tilanteessa, jossa on monta yrittäjää yrityksen sisällä.
Johtopäätöksenä huomattiin, ettei sopimusyrittäjyys ole kaikille sopiva vaihtoehto. Siinä tapauksessa se ei myöskään toimi työssä viihtymiseen kannustimena. Mikäli tulevaisuudessa henkilökuntaan tulee myös sopimusyrittäjiä, nousee esimies- ja johtamistyön tuomat haasteet esille. Mikä on omistajayrittäjän rooli, kun hän johtaa yrityksessään sekä palkkatyösuhteessa olevia kosmetologeja että sopimusyrittäjiä?