Finanssialan B2B-demoasiakastietokannan luominen opetuskäyttöön
Nevalainen, Vilma; Hyrkäs, Suvi (2013)
Nevalainen, Vilma
Hyrkäs, Suvi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419973
Tiivistelmä
Asiakkuudenhallinnasta on tullut merkittävä osa yritysten liiketoimintaa ja myyntiprosessia. Asiakkuudenhallinnan avuksi on kehitetty erilaisia CRM-ohjelmia, joihin voidaan tallentaa runsaasti tietoja asiakkaista. Pankeissa asiakkuudenhallinta on ollut läsnä useita vuosia, ja pankeilla on käytössään räätälöityjä CRM-ohjelmaratkaisuja.
Tämä produktityyppinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoululle. Tavoitteena on ollut luoda realistinen finanssialan B2B-demoasiakastietokanta opetuskäyttöön. Demoasiakastietokanta koostuu kuvitteellisen pankin yritysasiakkaista ja yritysasiakkaille tarjottavista pankkipalveluista, ja se otetaan käyttöön Sijoitus- ja vakuutustuotteiden myynti- ja markkinointi -opintojaksolla. Opinnäytetyö on toteutettu parityönä.
Opinnäytetyön viitekehys käsittelee pankin toimintaa yrityksenä sekä pankin eri toimintoja ja asiakkuuksienhallintaa B2B-näkökulmasta. Produkti on toteutettu siten, että ensin on luotu 50 yritysasiakasta ja 21 pankkipalvelua, minkä jälkeen tiedot on viety Microsoft Dynamics CRM 2011 -ohjelmaan, jolloin itse produkti eli CRM-demoasiakastietokanta on syntynyt. Valmis produkti sijaitsee HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun palvelimella.
CRM-demoasiakastietokanta lanseerataan syksyllä 2013. Opiskelijoiden oppimisen tueksi on luotu myös asiakastarinoita, joiden avulla CRM-ohjelmaan on helppo perehtyä. Lisäksi, CRM-ohjelman käytön tueksi on laadittu ohjeistus. CRM-demoasiakastietokannan avulla opiskelijat voivat jo opiskeluaikanaan nähdä, miten CRM-ohjelmia hyödynnetään pankkien myynti- ja markkinointitilanteissa.
CRM-demoasiakastietokantaa on mahdollista muokata ja CRM-ohjelma antaa mahdollisuuden toimia sekä myynti-, asiakaspalvelu- että markkinointihenkilön roolissa. Näin ollen, demoasiakastietokantaa voidaan mahdollisesti hyödyntää myös muissa HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun opintojaksoissa.
Tämä produktityyppinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoululle. Tavoitteena on ollut luoda realistinen finanssialan B2B-demoasiakastietokanta opetuskäyttöön. Demoasiakastietokanta koostuu kuvitteellisen pankin yritysasiakkaista ja yritysasiakkaille tarjottavista pankkipalveluista, ja se otetaan käyttöön Sijoitus- ja vakuutustuotteiden myynti- ja markkinointi -opintojaksolla. Opinnäytetyö on toteutettu parityönä.
Opinnäytetyön viitekehys käsittelee pankin toimintaa yrityksenä sekä pankin eri toimintoja ja asiakkuuksienhallintaa B2B-näkökulmasta. Produkti on toteutettu siten, että ensin on luotu 50 yritysasiakasta ja 21 pankkipalvelua, minkä jälkeen tiedot on viety Microsoft Dynamics CRM 2011 -ohjelmaan, jolloin itse produkti eli CRM-demoasiakastietokanta on syntynyt. Valmis produkti sijaitsee HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun palvelimella.
CRM-demoasiakastietokanta lanseerataan syksyllä 2013. Opiskelijoiden oppimisen tueksi on luotu myös asiakastarinoita, joiden avulla CRM-ohjelmaan on helppo perehtyä. Lisäksi, CRM-ohjelman käytön tueksi on laadittu ohjeistus. CRM-demoasiakastietokannan avulla opiskelijat voivat jo opiskeluaikanaan nähdä, miten CRM-ohjelmia hyödynnetään pankkien myynti- ja markkinointitilanteissa.
CRM-demoasiakastietokantaa on mahdollista muokata ja CRM-ohjelma antaa mahdollisuuden toimia sekä myynti-, asiakaspalvelu- että markkinointihenkilön roolissa. Näin ollen, demoasiakastietokantaa voidaan mahdollisesti hyödyntää myös muissa HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun opintojaksoissa.