Joulumarkkinoinnin suunnittelu : Ravintola.fi-mobiiliapplikaatio
Kinnunen, Sarita (2013)
Kinnunen, Sarita
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Ravintola.fi-mobiiliapplikaation joulumarkkinointikampanjan suunnittelu. Kampanjan tarkoituksena oli kasvattaa mobiiliapplikaation latausmääriä. Kohdeyritys Restamax julkaisi kanta-asiakkailleen tarkoitetun Ravintola.fi-mobiiliapplikaation keväällä 2013.
Opinnäytteen teoriaosassa perehdytään markkinoinnin suunnitteluun ja digitaalisen markkinoinnin eri osa-alueisiin, erityisesti mobiilimarkkinointiin sekä yrityksen käyt-tämiin sosiaalisen median muotoihin. Markkinoinnin suunnittelun pohjalle toteutettiin kyselytutkimus verkossa, joka lähetettiin TAMKin matkailu- ja ravitsemusalan sekä liiketalouden opiskelijoille. Kyselyssä selvitettiin vastaajien mieltymyksiä mainontaa koskien sekä heidän tietämystään Ravintola.fi-applikaatiosta. Kyselyn tuloksista kävi ilmi, millaista mainontaa kohderyhmä pitää tehokkaimpana. Vastausten pohjalta suunniteltiin joulukampanjan näkyvyys sekä sen eri muodot.
Kun älypuhelimet ja mobiilisovellukset kasvattavat jatkuvasti suosiotaan ihmisten keskuudessa, se tuo uusia keinoja yritysten markkinointiin. Koska mobiiliapplikaatio on suhteellisen uusi asia yritykselle, kehitys tulee jatkumaan tulevaisuudessa uusien kanta-asiakkaiden saamiseksi sekä vanhojen kanta-asiakkaiden mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Tulevaisuudessa voitaisiin esimerkiksi tutkia Ravintola.fi-mobiiliapplikaation käytettävyyttä sekä asiakkaiden kokemuksia siitä.
Opinnäytteen teoriaosassa perehdytään markkinoinnin suunnitteluun ja digitaalisen markkinoinnin eri osa-alueisiin, erityisesti mobiilimarkkinointiin sekä yrityksen käyt-tämiin sosiaalisen median muotoihin. Markkinoinnin suunnittelun pohjalle toteutettiin kyselytutkimus verkossa, joka lähetettiin TAMKin matkailu- ja ravitsemusalan sekä liiketalouden opiskelijoille. Kyselyssä selvitettiin vastaajien mieltymyksiä mainontaa koskien sekä heidän tietämystään Ravintola.fi-applikaatiosta. Kyselyn tuloksista kävi ilmi, millaista mainontaa kohderyhmä pitää tehokkaimpana. Vastausten pohjalta suunniteltiin joulukampanjan näkyvyys sekä sen eri muodot.
Kun älypuhelimet ja mobiilisovellukset kasvattavat jatkuvasti suosiotaan ihmisten keskuudessa, se tuo uusia keinoja yritysten markkinointiin. Koska mobiiliapplikaatio on suhteellisen uusi asia yritykselle, kehitys tulee jatkumaan tulevaisuudessa uusien kanta-asiakkaiden saamiseksi sekä vanhojen kanta-asiakkaiden mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Tulevaisuudessa voitaisiin esimerkiksi tutkia Ravintola.fi-mobiiliapplikaation käytettävyyttä sekä asiakkaiden kokemuksia siitä.