Integration of Russian speaking students at HAAGA-HELIA, case Porvoo Campus
Konstantinova, Jana; Battalova, Victoria (2013)
Konstantinova, Jana
Battalova, Victoria
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520160
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten venäjänkieliset opiskelijat ovat integroituneet Haaga- Heliaan, Porvoon yksikköön. Tutkimus käsittelee Porvoo Cam-puksella venäjänkielisten tutkinto-opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta ja opiskelu-ympäristöstä sekä heidän sosiaalista asemaansa ja tulevaisuuden suunnitelmiaan.
Työmme aihe on hyvin ajankohtainen, sillä tällä hetkellä venäjänkielisten matkustelijoi-den määrä on suuressa kasvussa ja Suomi tarvitsee lisää Venäjä-osaajia. Korkeakoulut tarvitsevat entistä enemmän venäjänkielisiä tutkinto-opiskelijoita. Sen takia on erityisen tärkeätä kartoittaa jo opiskelevien venäjänkielisten opiskelijoiden viihtyvyyttä Suomes-sa.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys perustui kirjallisuuteen kulttuurisesta sopeu-tumisesta, Venäjän ja Suomen kulttuurien käyttäytymisistä sekä Venäjän ja Suomen opiskelujärjestelmien eroista.
Tutkimuksemme lähestymistapana käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Aineistoa ke-rättiin teemahaastatteluiden avulla vuosina 2011–2012. Haastattelimme yhteensä 10 venäjänkielistä ja 10 suomenkielistä opiskelijaa sekä 5 opettajaa. Kohteiden määrä koet-tiin riittäväksi määräksi haastatteluista kertyvän aineiston määrän arvioinnin jälkeen.
Työssämme selvisi, että venäjänkieliset opiskelijat ovat tyytyväisiä Suomeen ja opiske-luun Porvoon Campuksella. He haluaisivat kommunikoida enemmän suomalaisten kanssa ja suomalais-opiskelijoista tuntuu samalta. Opiskelijat toivovat opettajia olla ak-tiivisempia ja sekoittaa ryhmiä useimmiten. Tandem-kurssia sekä stereotyyppiöiden pois jättämistä kehotettiin myös venäjänkielisten ja suomalaisten opiskelijoiden vuoro-vaikutuksen parantamiseksi.
Työmme aihe on hyvin ajankohtainen, sillä tällä hetkellä venäjänkielisten matkustelijoi-den määrä on suuressa kasvussa ja Suomi tarvitsee lisää Venäjä-osaajia. Korkeakoulut tarvitsevat entistä enemmän venäjänkielisiä tutkinto-opiskelijoita. Sen takia on erityisen tärkeätä kartoittaa jo opiskelevien venäjänkielisten opiskelijoiden viihtyvyyttä Suomes-sa.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys perustui kirjallisuuteen kulttuurisesta sopeu-tumisesta, Venäjän ja Suomen kulttuurien käyttäytymisistä sekä Venäjän ja Suomen opiskelujärjestelmien eroista.
Tutkimuksemme lähestymistapana käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Aineistoa ke-rättiin teemahaastatteluiden avulla vuosina 2011–2012. Haastattelimme yhteensä 10 venäjänkielistä ja 10 suomenkielistä opiskelijaa sekä 5 opettajaa. Kohteiden määrä koet-tiin riittäväksi määräksi haastatteluista kertyvän aineiston määrän arvioinnin jälkeen.
Työssämme selvisi, että venäjänkieliset opiskelijat ovat tyytyväisiä Suomeen ja opiske-luun Porvoon Campuksella. He haluaisivat kommunikoida enemmän suomalaisten kanssa ja suomalais-opiskelijoista tuntuu samalta. Opiskelijat toivovat opettajia olla ak-tiivisempia ja sekoittaa ryhmiä useimmiten. Tandem-kurssia sekä stereotyyppiöiden pois jättämistä kehotettiin myös venäjänkielisten ja suomalaisten opiskelijoiden vuoro-vaikutuksen parantamiseksi.