Nuoriso-ohjaajan työnkuva koulumaailmassa.
Broman, Ronja (2021)
Broman, Ronja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201081118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201081118
Tiivistelmä
Hollolan kunta on suurien muutoksien alla ja budjettivajeen takia pieniä kyläkouluja lakkautetaan. Koulukoot suurenevat ja oppilaiden määrä kasvaa koulussa yhtä aikuista kohden. Tämä johtaa yksilöllisyyden heikentymiseen ja se voi johtaa herkästi syrjäytymiseen sekä muihin ongelmiin. Tähän Hollolan kunta haluaa reagoida ennakoivasti siirtämällä nuorisotoimen osaksi koulu-maailmaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nuoriso-ohjaajan työnkuva koulumaa-ilmassa. Nuoriso-ohjaajan työnkuvan selkeyttämisellä haluttiin luoda nuoriso-ohjaajille näkyvä resursointi, koska haluttiin luoda sujuva yhteistyö koulun kanssa. Työnkuvan selkeydellä haluttiin myös luoda mahdollisimman hyvät puitteet työskennellä nuorisolähtöisesti sekä ennaltaehkäistä mahdollisia tulevia ongelmia.
Teoreettinen viitekehys perustuu mahdollisimman tuoreisiin ja ajankohtaisiin lähteisiin. Tutkimusongelmaksi osoittautui se, että nuorisotyötä kouluissa on tutkittu laajalti viimeksi 2000-luvun alussa, jonka jälkeen tietoa on saatavilla vähän. Tämä hankaloitti viitekehyksen rakentamista. Teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin paljon haastattelumateriaaleja, jotta kuntatasoinen näkemys saatiin esille. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuskysymyksien pohjalle tehtiin teemahaastatteluja kunnan, koulun ja nuorisotoimen edustajille. Haastattelussa oli tärkeä kuulla kaikkia organisaation edustajia. Tutkimusmenetelmällä haluttiin selvittää tä-män hetken yhteistyön laatu ja nuoriso-ohjaajan tarve koulumaailmassa sekä kartoittaa nuoriso-ohjaajan tulevaa työnkuvaa koulumaailmassa.
Tutkimustuloksia käsiteltiin kolmen keskeisen teeman kautta yhteistyö, tarve ja työtehtävä. Yhteistyötä oli ollut laajalti ja se koettiin tarpeellisena. Nuoriso-ohjaajan työpanos nähtiin jakautuvan vain muutamien koulujen kesken joh-tuen resursointipulasta. Nuorilla on selkeä tarve nuoriso-ohjaajalle koulumaailmassa, mutta nuoriso-ohjaajan työnkuva osoittautui epäselväksi. Tutkimustuloksena nuoriso-ohjaajan työn keskeisimpänä työkaluna on tilannetaju, koska hänen tulee osata tulkita nuoria, ryhmädynamiikkaa ja olla jatkuvasti valppaana sekä tunnustella ilmapiiriä. Kaikkien työtehtävien, jotka luetellaan työnkuvaan, tulee tukea tätä päämäärää. Nykyisistä työtehtävistä päämäärää tukevat tehtävät ovat ryhmäytykset ja pienryhmätoiminta, Lions Quest ja kompassitunnit, versokoulutus, selviytymispelit päihteistä, vanhempainillat sekä JOPO -luokan kanssa tehty yhteistyö
Asiasanat: opinnäytetyö, nuorisotyö, koulu, nuoriso-ohjaaja, työnkuva
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nuoriso-ohjaajan työnkuva koulumaa-ilmassa. Nuoriso-ohjaajan työnkuvan selkeyttämisellä haluttiin luoda nuoriso-ohjaajille näkyvä resursointi, koska haluttiin luoda sujuva yhteistyö koulun kanssa. Työnkuvan selkeydellä haluttiin myös luoda mahdollisimman hyvät puitteet työskennellä nuorisolähtöisesti sekä ennaltaehkäistä mahdollisia tulevia ongelmia.
Teoreettinen viitekehys perustuu mahdollisimman tuoreisiin ja ajankohtaisiin lähteisiin. Tutkimusongelmaksi osoittautui se, että nuorisotyötä kouluissa on tutkittu laajalti viimeksi 2000-luvun alussa, jonka jälkeen tietoa on saatavilla vähän. Tämä hankaloitti viitekehyksen rakentamista. Teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin paljon haastattelumateriaaleja, jotta kuntatasoinen näkemys saatiin esille. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuskysymyksien pohjalle tehtiin teemahaastatteluja kunnan, koulun ja nuorisotoimen edustajille. Haastattelussa oli tärkeä kuulla kaikkia organisaation edustajia. Tutkimusmenetelmällä haluttiin selvittää tä-män hetken yhteistyön laatu ja nuoriso-ohjaajan tarve koulumaailmassa sekä kartoittaa nuoriso-ohjaajan tulevaa työnkuvaa koulumaailmassa.
Tutkimustuloksia käsiteltiin kolmen keskeisen teeman kautta yhteistyö, tarve ja työtehtävä. Yhteistyötä oli ollut laajalti ja se koettiin tarpeellisena. Nuoriso-ohjaajan työpanos nähtiin jakautuvan vain muutamien koulujen kesken joh-tuen resursointipulasta. Nuorilla on selkeä tarve nuoriso-ohjaajalle koulumaailmassa, mutta nuoriso-ohjaajan työnkuva osoittautui epäselväksi. Tutkimustuloksena nuoriso-ohjaajan työn keskeisimpänä työkaluna on tilannetaju, koska hänen tulee osata tulkita nuoria, ryhmädynamiikkaa ja olla jatkuvasti valppaana sekä tunnustella ilmapiiriä. Kaikkien työtehtävien, jotka luetellaan työnkuvaan, tulee tukea tätä päämäärää. Nykyisistä työtehtävistä päämäärää tukevat tehtävät ovat ryhmäytykset ja pienryhmätoiminta, Lions Quest ja kompassitunnit, versokoulutus, selviytymispelit päihteistä, vanhempainillat sekä JOPO -luokan kanssa tehty yhteistyö
Asiasanat: opinnäytetyö, nuorisotyö, koulu, nuoriso-ohjaaja, työnkuva