Myynnin ja viestinnän yhteistyön kehittäminen Suomessa toimivissa yrityksissä
Vuopionperä, Marianne (2013)
Vuopionperä, Marianne
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420078
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten myynnin ja viestinnän välinen yhteistyö toimii Suomessa toimivissa yrityksissä. Tutkimuksessa selvitettiin myynnin ja viestinnän ammattilaisten näkemyksiä eri toimintojen yhteistyön nykytilasta. Tavoitteena oli löytää yhteistyön kehittämiseen sekä jo olemassa olevia yhteistyömalleja että uusia konkreettisia ratkaisuja, joilla saavutetaan kilpailuetua yrityksen liiketoiminnalle. Opinnäytetyö on tehty Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ ry:n toimeksiannosta. Tuloksia on tarkoitus hyödyntää yhdistyksen jäsenkoulutuksissa.
Teoriaosassa käsitellään myynnin ja viestinnän rooleja liiketoiminnassa erityisesti yrityk-sen strategiaan perustuvina toimintoina. Lisäksi tarkastellaan asiakaslähtöistä myyntiä ja sisäisen viestinnän tehtäviä.
Opinnäytetyön empiirinen osa on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, joka perustui ennalta annettuihin
kysymyksiin. Tutkimuksen kohderyhmänä oli myynnin ja viestinnän ammattilaiset Suomessa toimivissa yrityksissä. Kymmenen henkilöä haastateltiin vuonna 2012 tammi-maaliskuun aikana. Aineisto litteroitiin, järjestettiin aihealueittain ja kysymyksittäin sekä analysoitiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että yritykset ovat hyvin eri vaiheissa toimintojen integraatiossa. Tämän vuoksi yritykset tarvitsevat myös erilaisia käytännön keinoja yhteistyön kehittämiseen. Suuri osa yrityksistä hyötyisi koko henkilöstön strategiatietämyksen nostamisesta sekä panostamisesta esimiesviestinnän laatuun.
Tarkoituksenmukaisten ja yhteistyötä edistävien toimitilojen merkitys integraatiolle tuli tutkimuksessa vahvasti esiin. Muita suositeltavia yhteistyötapoja ovat projektityöskentely, projektimallien käyttöönotto, viestintäkanavien parempi hyödyntäminen ja seurannan kehittäminen.
Teoriaosassa käsitellään myynnin ja viestinnän rooleja liiketoiminnassa erityisesti yrityk-sen strategiaan perustuvina toimintoina. Lisäksi tarkastellaan asiakaslähtöistä myyntiä ja sisäisen viestinnän tehtäviä.
Opinnäytetyön empiirinen osa on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, joka perustui ennalta annettuihin
kysymyksiin. Tutkimuksen kohderyhmänä oli myynnin ja viestinnän ammattilaiset Suomessa toimivissa yrityksissä. Kymmenen henkilöä haastateltiin vuonna 2012 tammi-maaliskuun aikana. Aineisto litteroitiin, järjestettiin aihealueittain ja kysymyksittäin sekä analysoitiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että yritykset ovat hyvin eri vaiheissa toimintojen integraatiossa. Tämän vuoksi yritykset tarvitsevat myös erilaisia käytännön keinoja yhteistyön kehittämiseen. Suuri osa yrityksistä hyötyisi koko henkilöstön strategiatietämyksen nostamisesta sekä panostamisesta esimiesviestinnän laatuun.
Tarkoituksenmukaisten ja yhteistyötä edistävien toimitilojen merkitys integraatiolle tuli tutkimuksessa vahvasti esiin. Muita suositeltavia yhteistyötapoja ovat projektityöskentely, projektimallien käyttöönotto, viestintäkanavien parempi hyödyntäminen ja seurannan kehittäminen.