Taidetta lähelle toimijoita : museolta lainattavien taideaineistojen soveltuvuus kehitysvammaisten taideryhmässä
Kuisma, Eeva (2022)
Kuisma, Eeva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201071105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201071105
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkittiin, miten Hämeenlinnan taidemuseolta lainatut taideaineistot soveltuivat kehitysvammaisten taideryhmään. Hämeenlinnan taidemuseo lainaa taidesalkkuja, jotka sisältävät paikallisten taiteilijoiden teoksia. Teokset on toteutettu niin, että niitä saa tutkia läheltä ja koskettamalla. Tutkimus toteutettiin eteläsuomalaisessa kunnassa sijaitsevassa päivätoiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä taiteen kokeminen saavutettavaksi tuomalla sitä päivätoimintaan. Tutkimuksessa oli mukana neljä päivätoiminnan toimijaa. Taidetuokioita oli neljä kertaa, jossa jokaisessa aluksi tutkittiin teoksia ja keskusteltiin niistä ja sen jälkeen tehtiin itse taidetta aineistojen teemaan sopivilla aiheilla ja tekniikoilla. Osallistuvan havainnoinnin ja ryhmähaastattelun avulla tutkittiin taideaineistojen toimivuutta ja ryhmän vuorovaikutusta. Opinnäytetyössä tutkittiin myös keinoja, joilla osallisuutta voi edistää taidelähtöisessä toiminnassa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että taideaineistot toivat iloa ja elämyksiä sekä toimivat hyvinä inspiraation lähteinä toimijoiden omaan taidetyöskentelyyn. Ne synnyttivät muistelua omasta elämästä, vahvistivat minäkuvaa ja loivat yhteisöllisyyttä. Toimijat eli taidetuokioon osallistuneet henkilöt kokivat taidetuokioiden sisällön mukavana vaihteluna normaaliin päivätoiminnan arkeen. Tuokioiden jälkeen valmiista teoksista toteutettiin talon väelle taidenäyttely, jonka toimijat suunnittelivat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä taiteen kokeminen saavutettavaksi tuomalla sitä päivätoimintaan. Tutkimuksessa oli mukana neljä päivätoiminnan toimijaa. Taidetuokioita oli neljä kertaa, jossa jokaisessa aluksi tutkittiin teoksia ja keskusteltiin niistä ja sen jälkeen tehtiin itse taidetta aineistojen teemaan sopivilla aiheilla ja tekniikoilla. Osallistuvan havainnoinnin ja ryhmähaastattelun avulla tutkittiin taideaineistojen toimivuutta ja ryhmän vuorovaikutusta. Opinnäytetyössä tutkittiin myös keinoja, joilla osallisuutta voi edistää taidelähtöisessä toiminnassa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että taideaineistot toivat iloa ja elämyksiä sekä toimivat hyvinä inspiraation lähteinä toimijoiden omaan taidetyöskentelyyn. Ne synnyttivät muistelua omasta elämästä, vahvistivat minäkuvaa ja loivat yhteisöllisyyttä. Toimijat eli taidetuokioon osallistuneet henkilöt kokivat taidetuokioiden sisällön mukavana vaihteluna normaaliin päivätoiminnan arkeen. Tuokioiden jälkeen valmiista teoksista toteutettiin talon väelle taidenäyttely, jonka toimijat suunnittelivat.