Lapsen ja aikuisen välinen vuorovaikutus päiväkodissa : Kasvattajien näkemyksiä
Leppänen, Maarit; Malmi, Eveliina (2013)
Leppänen, Maarit
Malmi, Eveliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520180
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää päiväkotien kasvattajien näkemyksiä lapsen ja kasvattajan välisestä vuorovaikutuksesta päiväkodissa. Teoriaosuudessamme käsittelemme lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta ensin yleisellä tasolla ja sen jälkeen päiväkodin toimintaympäristössä. Lisäksi käsittelemme lapsen turvallisuuden tunnetta, sen merkitystä ja syntymistä päiväkodissa vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastattelimme kymmentä kasvattajaa neljästä Seinäjoen kaupungin päiväkodista. Selvitimme, miten kasvattajat näkevät lapsen ja kasvattajan välisen vuorovaikutuksen ja sen merkityksen lapsen kannalta sekä miten kasvattajat kokevat voivansa luoda hyvän vuorovaikutussuhteen lapseen. Lisäksi selvitimme, millaisen yhteyden kasvattajat näkevät vuorovaikutuksella ja lapsen turvallisuuden tunteella.
Haastatteluiden perusteella lapsen ja kasvattajan välinen vuorovaikutus on hyvin tärkeä tekijä päiväkodin arjessa. Kasvattajien mukaan vuorovaikutus on molemminpuolista kanssakäymistä, jossa korostuvat kunnioitus, lapsen yksilöllisyys, hyväksyminen ja turvallisuus. On tärkeää, että kasvattaja luo vuorovaikutussuhteen jokaiseen lapseen erikseen ja antaa jokaiselle lapselle yksilöllistä huomiota. Vuorovaikutus nähtiin merkityksellisenä muun muassa lapsen itsetunnon, oppimisen ja kehityksen tukemisen kannalta. Myös lapsen päiväkodissa viihtymisen ja hyvinvoinnin kannalta vuorovaikutuksella on suuri merkitys. Kasvattajat näkivät selvän yhteyden vuorovaikutuksen ja lapsen turvallisuuden tunteen välillä. Kasvattajan läsnäolo ja välittäminen luovat lapselle turvallisuuden tunnetta. Lapsen kokiessa olonsa turvalliseksi, hän pystyy olemaan oma itsensä ja osoittamaan kaikenlaisia tunteitaan.
Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastattelimme kymmentä kasvattajaa neljästä Seinäjoen kaupungin päiväkodista. Selvitimme, miten kasvattajat näkevät lapsen ja kasvattajan välisen vuorovaikutuksen ja sen merkityksen lapsen kannalta sekä miten kasvattajat kokevat voivansa luoda hyvän vuorovaikutussuhteen lapseen. Lisäksi selvitimme, millaisen yhteyden kasvattajat näkevät vuorovaikutuksella ja lapsen turvallisuuden tunteella.
Haastatteluiden perusteella lapsen ja kasvattajan välinen vuorovaikutus on hyvin tärkeä tekijä päiväkodin arjessa. Kasvattajien mukaan vuorovaikutus on molemminpuolista kanssakäymistä, jossa korostuvat kunnioitus, lapsen yksilöllisyys, hyväksyminen ja turvallisuus. On tärkeää, että kasvattaja luo vuorovaikutussuhteen jokaiseen lapseen erikseen ja antaa jokaiselle lapselle yksilöllistä huomiota. Vuorovaikutus nähtiin merkityksellisenä muun muassa lapsen itsetunnon, oppimisen ja kehityksen tukemisen kannalta. Myös lapsen päiväkodissa viihtymisen ja hyvinvoinnin kannalta vuorovaikutuksella on suuri merkitys. Kasvattajat näkivät selvän yhteyden vuorovaikutuksen ja lapsen turvallisuuden tunteen välillä. Kasvattajan läsnäolo ja välittäminen luovat lapselle turvallisuuden tunnetta. Lapsen kokiessa olonsa turvalliseksi, hän pystyy olemaan oma itsensä ja osoittamaan kaikenlaisia tunteitaan.