Ympäristöviestintä Hotelli AVAssa : Vihreitä arvoja viestimässä
Suutala, Kati (2013)
Suutala, Kati
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520229
Tiivistelmä
Kiinnostus ekologisempaa elämäntapaa kohtaan kasvaa kuluttajien keskuudessa maailmanlaajuisesti. Erilaiset ympäristömerkit auttavat kuluttajaa tunnistamaan ympäristöystävällisen tuotteen kilpailevista tuotteista. Ympäristömerkin avulla yritykset voivat viestiä ekologisuudestaan yksinkertaisella tavalla. Ympäristömerkkejä on käytössä monilla aloilla, myös ravintola- ja hotellialalla on käytössä monenlaisia ympäristömerkkejä. Majoitusliikkeiden viralliset ympäristömerkinnät Suomessa ovat kotimainen Joutsenmerkki sekä Euroopan laajuisesti myönnettävä EU- ympäristömerkki.
Tässä työssä tutkitaan EU-ympäristömerkin hyödyntämistä hotellin viestinnässä ja markkinoinnissa. Ulkoisen viestinnän kautta ympäristömerkistä ja sen tuomista muutoksista viestitään asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Sisäinen viestintä kattaa henkilökunnalle tiedottamisen ja henkilökunnan ympäristöasioihin perehdyttämisen. Henkilökunnan ympäristöasioihin panostaminen on tärkeä tekijä yksityisen hotellin ympäristötyössä. Markkinoinnissa ympäristömerkki on esillä hotellin nettisivuilla ja varauskanavissa.
Työn toimeksiantaja on Helsingissä toimiva Hotelli AVA. Työssä kerrotaan Hotelli AVAn ympäristövastuusta ja EU-ympäristömerkin taustoista. Tämän jälkeen työssä käsitellään tarkemmin ympäristöviestintää kilpailijoista erottumisen näkökulmasta ja viestinnän ulottuvuuksia. Sidosryhmäviestintää tarkastellaan sekä ulkoisen viestinnän että sisäisen, henkilökunnalle suunnatun, viestinnän kautta. Opinnäytetyö on toteutettu produktina ja viestintään on laadittu lehdistötiedote, asiakastiedotteita ja henkilökunnan ympäristöperehdytys. Työt ovat produktin lopussa liitteinä. Produktin tavoitteena on löytää oikeat keinot ympäristötiedon levittämiseen ja kertoa ympäristömerkistä kattavasti sidosryhmille.
Hotelli AVAlle myönnettiin EU-ympäristömerkki vuoden 2012 syksyllä. Merkin myöntämisen jälkeen alettiin miettiä, kuinka merkkiä voidaan hyödyntää hotellin markkinoinnissa. Kaikki ympäristömerkkiä koskevat tiedotteet tehtiin seuraavan vuoden aikana.
Tässä työssä tutkitaan EU-ympäristömerkin hyödyntämistä hotellin viestinnässä ja markkinoinnissa. Ulkoisen viestinnän kautta ympäristömerkistä ja sen tuomista muutoksista viestitään asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Sisäinen viestintä kattaa henkilökunnalle tiedottamisen ja henkilökunnan ympäristöasioihin perehdyttämisen. Henkilökunnan ympäristöasioihin panostaminen on tärkeä tekijä yksityisen hotellin ympäristötyössä. Markkinoinnissa ympäristömerkki on esillä hotellin nettisivuilla ja varauskanavissa.
Työn toimeksiantaja on Helsingissä toimiva Hotelli AVA. Työssä kerrotaan Hotelli AVAn ympäristövastuusta ja EU-ympäristömerkin taustoista. Tämän jälkeen työssä käsitellään tarkemmin ympäristöviestintää kilpailijoista erottumisen näkökulmasta ja viestinnän ulottuvuuksia. Sidosryhmäviestintää tarkastellaan sekä ulkoisen viestinnän että sisäisen, henkilökunnalle suunnatun, viestinnän kautta. Opinnäytetyö on toteutettu produktina ja viestintään on laadittu lehdistötiedote, asiakastiedotteita ja henkilökunnan ympäristöperehdytys. Työt ovat produktin lopussa liitteinä. Produktin tavoitteena on löytää oikeat keinot ympäristötiedon levittämiseen ja kertoa ympäristömerkistä kattavasti sidosryhmille.
Hotelli AVAlle myönnettiin EU-ympäristömerkki vuoden 2012 syksyllä. Merkin myöntämisen jälkeen alettiin miettiä, kuinka merkkiä voidaan hyödyntää hotellin markkinoinnissa. Kaikki ympäristömerkkiä koskevat tiedotteet tehtiin seuraavan vuoden aikana.