Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toimintaterapia oppilaan tukena kouluympäristössä : toimintaterapeutin ja erityisopettajan yhteistyön mahdollisuudet

Kaikkonen, Heidi (2013)

 
Avaa tiedosto
Kaikkonen_Heidi.pdf (812.8Kt)
Lataukset: 


Kaikkonen, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520168
Tiivistelmä
Suomessa eletään esi- ja perusopetuksen kehittämisvaihetta. Perusopetuslain uudistukset (2011) ovat tuoneet kouluihin kolmiportaisen tukimallin, jonka avulla pyritään tekemään opetuksesta yhä laadukkaampaa ja oppilaslähtöisempää sekä lisäämään eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Myös toimintaterapian keskuudessa tulevaisuuden kuntoutuksen nähdään siirtyvän lähemmäs ihmisen arkea, asiakkaan luonnolliseen toimintaympäristöön.

Opinnäytetyön tarkoituksena on herätellä keskustelua toimintaterapian tarpeellisuudesta osana suomalaisen perusopetuksen varhaista tukea. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimintaterapian mahdollisuuksia tukea perusopetuksen oppilasta hänen luonnollisessa oppimisympäristössään. Kouluun sijoittuva interventio sisälsi oppilaiden toimintaterapeuttista arviointia ja oppilaan tuen suunnittelua yhteistyössä erityisopettajan kanssa. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin dynaamisen arviointimenetelmän (DOTCA-Ch) soveltuvuutta kouluympäristöön sekä toimintaterapeutin ja erityisopetuksen välistä yhteistyötä. Opinnäytetyön interventioon osallistui kuusi oppilasta, heidän luokanopettajansa ja erityisopettaja. Aineistonkeruumenetelminä toimivat kyselyt, havainnointi, kognitiivisten valmiuksien dynaaminen arviointi (DOTCA-Ch) sekä tutkimuspäiväkirja.

Opinnäytetyön tulosten mukaan interventioon osallistuneiden oppilaiden suurimmat haasteet kouluympäristössä liittyivät motivaatioon ja jaksamiseen sekä kirjoittamisen ja lukemisen vaikeuksiin. DOTCA-Ch -arvioinnin staattisen vaiheen tulosten mukaan kaikki interventioon osallistuneet oppilaat suoriutuivat hyvin ajattelutoimintoihin sekä lyhyt- ja pitkäkestoisen muistin tehtävistä, mutta jokainen oppilas kuului riskiryhmään orientaation, avaruudellisen hahmottamisen, praksian tai visuomotoriikan osa-alueella. Dynaamisen vaiheen vähäisen vihjeistyksen avulla oppilaat selviytyivät kaikkien osa-alueiden tehtävistä ikäodotusten mukaisesti ja arviointimenetelmän dynaamisuus mahdollisti oppilaiden onnistumisen kokemuksia arviointitilanteessa. Osana opinnäytetyötä tapahtunut yhteistyö toimintaterapeutin ja erityisopettajan välillä toimi hyvin. Dynaaminen DOTCA-Ch -arviointimenetelmä soveltui oppilaiden arviointiin kouluympäristössä ja antoi erityisopettajalle lisätietoa oppilaan koulussa suoriutumisen tueksi. Toimintaterapia-arvioinnin katsottiin auttaneen erityisopettajaa oppilaan tuntemuksessa ja oppilaan oppimisvaikeuksien syiden kartoituksessa sekä antaneen tarkennusta erityisopettajan omiin havaintoihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste