Tuotannon ja pakkaamon välisen viestinnän parantaminen : leipomo Rostenin sisäinen viestintä
Muurinen, Nico (2013)
Muurinen, Nico
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520144
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Leipomo Rostenin sisäisen viestinnän nykytilaa sekä tehdään sisäisen viestinnän parannusehdotuksia. Opinnäytetyö on erityisen ajankohtainen, koska Rosten on siirtymässä SFN-EN ISO 22000 -elintarviketurvallisuusjärjestelmään vuoden 2013 loppuun mennessä. Yksi standardin avaintekijöistä on juuri sisäisen viestintä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa yrityksen johtoa ymmärtämään sisäisen viestinnän tärkeyden ja helpottamaan johdon valintaa sisäisen viestintäkanavien valitsemiseen. Opinnäytetyö keskittyy erityisesti tuotannon ja pakkaamon välisen viestinnän parantamiseen.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä, joka osoitettiin leipomon henkilöstölle ja jonka avulla havaittiin yrityksen sisäisen viestinnän ongelmat. Opinnäytetyössä esitetään ratkaisuja, jotka ovat helposti toteutettavissa ja jotka johtavat kohti avointa ja luottavaista työilmapiiriä. Avain toimivalle viestintäympäristölle on löytää ja käyttää tilanteeseen sopivaa viestintäkanavaa. Johdon työhön kuuluu varmistaa, että jokainen organisaation jäsen sitoutuu valittuun viestintästrategiaan, jonka päämääränä on tehokas ja tarkoituksenmukainen viestintä yrityksen sisällä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa yrityksen johtoa ymmärtämään sisäisen viestinnän tärkeyden ja helpottamaan johdon valintaa sisäisen viestintäkanavien valitsemiseen. Opinnäytetyö keskittyy erityisesti tuotannon ja pakkaamon välisen viestinnän parantamiseen.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä, joka osoitettiin leipomon henkilöstölle ja jonka avulla havaittiin yrityksen sisäisen viestinnän ongelmat. Opinnäytetyössä esitetään ratkaisuja, jotka ovat helposti toteutettavissa ja jotka johtavat kohti avointa ja luottavaista työilmapiiriä. Avain toimivalle viestintäympäristölle on löytää ja käyttää tilanteeseen sopivaa viestintäkanavaa. Johdon työhön kuuluu varmistaa, että jokainen organisaation jäsen sitoutuu valittuun viestintästrategiaan, jonka päämääränä on tehokas ja tarkoituksenmukainen viestintä yrityksen sisällä.