Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sähköisen kaupankäynnin menestystekijät vakuutustoiminnassa

Lisjutin, Jevgeni (2013)

Avaa tiedosto
Lisjutin_Jevgeni.pdf (891.2Kt)
Lataukset: 


Lisjutin, Jevgeni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520248
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, mitä tekijöitä vakuutusyhtiön on otettava huomioon menestyäkseen sähköisessä kaupankäynnissä. Työ on rajattu koskemaan pelkästään yksityisiä vahinkovakuutusyhtiöitä, jotka tarjoavat muita kuin lakisääteisiä vakuutuksia. Työ on myös tehty kuluttajakaupan näkökulmasta eikä tutkimustuloksia voi soveltaa yritysten väliseen vakuutuskauppaan.

Tutkimus on toteutettu laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, joissa on haastateltu kahta vakuutusalan ja yhtä sähköisen kaupankäynnin asiantuntijaa.

Tämä työ keskittyy yksityisvakuutuksiin, jotka voidaan jakaa henkilö- ja vahinkovakuutuksiin. Henkilövakuutukset suojaavat henkilöön itseensä kohdistuvilta vahingoilta kun taas vahinkovakuutukset suojaavat henkilön omaisuuteen kohdistuvilta vahingoilta.

Sähköisessä kaupankäynnissä tarjotaan palvelua tai tavaraa vastiketta vastaan internetin välityksellä. Se on kehittynyt viime vuosien aikana ja tuonut yrityksille paljon uusia mahdollisuuksia. Toisaalta asiakkailla on nykyään enemmän valtaa ja he vaativat yrityksiltä enemmän. Työn teoreettisen viitekehyksen muodostavat kolme vakuutusyhtiön sähköisen kaupankäynnin kannalta merkittävää teemaa, jotka ovat kanavat, sisältö ja palvelu. Jokaisen tutkimusteeman alle on myös otettu täydentäviä alateemoja. Kanavien alateemat ovat verkkosivut, hakukoneet, sosiaalinen media ja mobiili. Sisällön alateemat ovat markkinointiviestit, vakuutusehdot sekä ajankohtaisuus. Palvelun alateemat ovat asiakaspalvelu, korvauspalvelu sekä verkkokauppa.

Tutkimustuloksissa selvisi, että sosiaalinen media voi auttaa vakuutusyhtiötä menestymään sähköisessä kaupankäynnissä. Vaikka mobiiliala tulee kasvamaan voimakkaasti tulevina vuosina, se tuskin tulee olemaan vakuutusyhtiöille yhtä suuressa roolissa. Vakuutukset ovat tuotteina melko monimutkaisia, jonka takia niiden myynti ja markkinointi verkossa on kuitenkin haastavampaa kuin monien muiden tuotteiden.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste