Sulkavan Suursoutujen oheisohjelman asiakastyytyväisyys
Harju, Pirre (2013)
Harju, Pirre
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319719
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Sulkavan Suursoutujen oheisohjelman asiakastyytyväisyys. Tarkoituksena oli kerätä lisätietoa, miksi edellisenä vuonna 2012 Vierumäki Sport Business Schoolin tekemässä asiakastyytyväisyyskyselyssä oheisohjelma sai muita osa-alueita heikommat arviot. Lisäksi vastaajilta pyydettiin kehitysehdotuksia ja omia toiveita oheisohjelman kehittämiseksi. Tutkimusongelmana on saada selville, mitkä olivat edellisten tutkimusten kriittisiin arvioihin vaikuttaneet syyt ja kuinka soutuvieraiden viihtymistä voitaisiin parantaa oheisohjelman avulla. Tutkimukseni toimeksiantaja oli Sulkavan Suursoudut.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tapahtuman järjestämistä sekä palvelun laatua. Tutkimus oli pääosin kvantitatiivinen, mutta sisälsi myös kvalitatiivisia piirteitä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella kolmen päivän aikana Sulkavan Suursouduissa vuonna 2013. Haastateltavat valittiin satunnaisotannalla. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin 242 kappaletta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että oheisohjelmaan oltiin kuitenkin melko tyytyväisiä. Oheisohjelman aikataulutus on haastavaa, sillä soutajilla ja yleisöllä on erilaiset toiveet. Perinteistä tanssimusiikkia pidettiin hyvänä valintana iltatansseihin. Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat arvostavat lähiruokaa erittäin paljon ja halusivat lisää paikallista ruokaa tarjolle. Myös paikallisia matkamuistoja kaivattiin. Paikallisten yritysten ja Sulkavan kunnan näkyvyyttä Suursouduissa pidettiin tärkeänä. Tutkimustuloksista selvisi, että oheisohjelmatarjontaan halutaan lisää viihdemusiikkia, urheiluaiheista ohjelmaa sekä ruokailupalveluja.
Tapahtumaa pidettiin kokonaisuudessaan ainutlaatuisena ja erittäin hyvin järjestettynä. Kyselyn tulosten pohjalta teen kehittämisehdotuksia Suursoutujen oheisohjelman asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tapahtuman järjestämistä sekä palvelun laatua. Tutkimus oli pääosin kvantitatiivinen, mutta sisälsi myös kvalitatiivisia piirteitä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella kolmen päivän aikana Sulkavan Suursouduissa vuonna 2013. Haastateltavat valittiin satunnaisotannalla. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin 242 kappaletta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että oheisohjelmaan oltiin kuitenkin melko tyytyväisiä. Oheisohjelman aikataulutus on haastavaa, sillä soutajilla ja yleisöllä on erilaiset toiveet. Perinteistä tanssimusiikkia pidettiin hyvänä valintana iltatansseihin. Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat arvostavat lähiruokaa erittäin paljon ja halusivat lisää paikallista ruokaa tarjolle. Myös paikallisia matkamuistoja kaivattiin. Paikallisten yritysten ja Sulkavan kunnan näkyvyyttä Suursouduissa pidettiin tärkeänä. Tutkimustuloksista selvisi, että oheisohjelmatarjontaan halutaan lisää viihdemusiikkia, urheiluaiheista ohjelmaa sekä ruokailupalveluja.
Tapahtumaa pidettiin kokonaisuudessaan ainutlaatuisena ja erittäin hyvin järjestettynä. Kyselyn tulosten pohjalta teen kehittämisehdotuksia Suursoutujen oheisohjelman asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.