Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kohti hyvää käyttäjäkokemusta verkkopalvelussa

Salo, Virpi (2013)

 
Avaa tiedosto
Salo_Virpi.pdf (2.145Mt)
Lataukset: 


Salo, Virpi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420139
Tiivistelmä
Ruokapalvelun toiminnanohjaus edellyttää ajantasaisilla tiedoilla johtamista ja toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Tähän tarvitaan kattavaa, liiketoimintaa tukevaa tietojärjestelmää, joka tuottaa suuren osan eri sidosryhmien tietotarpeista erikokoisissa organisaatioissa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli CGI:n Aromi-tiimi, jonka päätuote on Aromi-ohjelmisto ammattikeittiöiden toiminnan ohjaukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa Aromi-ohjelmiston kehitysprosessia entistä käyttäjälähtöisemmäksi ottamalla käytettävyyden suunnittelu osaksi tuotteen jatkuvaa kehittämistä ja kehittää asiakasorganisaatioille niiden imagoa ja liiketoimintaa tukeva sekä hyvän käyttäjäkokemuksen loppukäyttäjille tarjoava verkkopalvelu.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi toimintatapa Aromi-ohjelmiston uudistamisprojektiin yhdistämällä kaksi käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmää: käytettävyysohjattu vuorovaikutussuunnittelu ja Living Lab -toiminta. Tämän työn lähtökohtana oli tutkimuksellinen kehittämistoiminta, jossa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta yhdistettynä tapaustutkimukseen. Tapauksena työssä toimi AROMI Kokous- ja juhlapalvelut -verkkopalvelu ja sen kehittäminen.

Opinnäytetyössä suunniteltiin käytettävyysohjattu toimintatapa. Se kuvattiin vaiheittain eteneväksi prosessiksi, joka joustaa ja mahdollistaa ketterään kehitykseen oleellisesti kuuluvat osa-alueet: iteroinnin ja asiakkaan aidon osallistumisen. Toimintatapa sisältää ohjelmiston kehitysprosessin eri vaiheissa tehtävät toimenpiteet, syntyvät tuotokset sekä toimijoiden tavat osallistua ohjelmiston vuorovaikutussuunnitteluun ja käytettävyyden arviointiin. Työssä testattiin toimintatavan eri aktiviteetit yhden rajallisen tapauksen näkökulmasta, joten työn tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä.

Opinnäytetyön lopputulos on onnistunut, kun sitä arvioidaan lyhyellä aikavälillä. JFunnel-mallista ja Living Lab -toiminnasta onnistuttiin luomaan uusi toimintatapa Aromi-ohjelmiston uudistamisprojektiin. Living Lab -toiminnan todettiin soveltuvan hyvin ruokapalvelun eri toimijoiden sitouttamiseen ja osallistamiseen ohjelmiston kehitysprosessissa. Jatkossa tulee kehittää toimintatapaa laajentamalla muiden osapuolten, kuten ammattikorkeakoulujen ja tavarantoimittajien, roolia ja osallistumismahdollisuuksia. Kehitetyn toimintatavan todelliset hyödyt selviävät pidemmän ajan kuluessa, samoin kuin sen soveltamismahdollisuudet laajemminkin ohjelmistokehityksessä.

Opinnäytetyössä on kaksi luottamuksellista liitettä, jotka on toimitettu vain opinnäytetyön ohjaajalle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste