Graafisen ilmeen suunnittelu Mäntyharjun kunnalle
Tohola, Leena (2013)
Tohola, Leena
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319551
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeni oli suunnitella graafinen ilme Mäntyharjun kunnalle sisäisen materiaalin integ-roimiseksi ja suunnitella tunnus, joka kuvastaisi Mäntyharjun kuntaa. Toimeksiantajana oli Mäntyharjun kunnan perustama markkinointitiimi. Työlle oli tarvetta, koska aiempaa yhdenmukaista visuaalista il-mettä toimeksiantajalla ei ollut. Tutkimusongelmana oli, millainen graafinen ilme kuvastaisi Mäntyharjun kuntaa parhaiten. Tutkiva osa oli suunnitella visuaalinen ilme Mäntyharjun kunnalle, joka yhdenmu-kaistaisi ja vahvistaisi kunnan yrityskuvaa ja viestintää.
Teoreettinen viitekehys rakentui yrityskuvan, viestinnän ja graafisen ilmeen ympärille. Graafinen ilme tuo esiin organisaation arvot, strategiat ja toimintaperiaatteet. Integroitu graafinen ilme selkeyttää ja vahvistaa yrityskuvaa ja viestinnän toimintaa. Graafisen ilmeen elementteihin kuuluvat logo, liikemerkki, typografia ja värit.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Keräsin aineistoa toimeksiantajan kanssa käydyistä neuvotteluista, ja sain kirjallista materiaalia toimeksiantajalta työhöni. Haastattelin markkinointitiimiä Mäntyharjun kunnan uuden graafisen ilmeen sisällöstä, jolloin sain relevanttia tietoa visioida ja suunnitella modernisoitua yritysidentiteetin sisältävää graafista ilmettä. Teoreettiseen viitekehykseen hankin aineistoa kirjallisuudesta ja Internetistä. Kenttämuistiinpanojen te-keminen auttoi työni etenemisessä.
Olennaisin huomio, jonka tein, oli että organisaation identiteetin sisältävä graafinen ilme tukee organisaa-tion integroitumisen todennäköisyyttä toiminnassa ja toimii kilpailukeinona muihin organisaatioihin nähden. Organisaation tehtävä on modernisoida graafista ilmettä aika ajoittain, mikäli nykyinen ilme ei enää kuvasta yrityskuvaa. Suunnittelin Mäntyharjun kunnalle ehdotuksen graafisesta ilmeestä.
Opinnäytetyötäni voi jalostaa tutkimalla mielikuvamarkkinointia, muotoilujohtamista, tekemällä brändi-tutkimuksen ja kvantitatiivisen tutkimuksen, kuinka paljon organisaatiot budjetoivat visuaaliseen suun-nitteluun ja visuaaliseen markkinointiin. Opinnäytetyö oli oppimisprosessi, jossa opin graafisen ilmeen suunnittelua ja toteutusta ja toiminnallisen opinnäytetyön tekemistä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen.
Teoreettinen viitekehys rakentui yrityskuvan, viestinnän ja graafisen ilmeen ympärille. Graafinen ilme tuo esiin organisaation arvot, strategiat ja toimintaperiaatteet. Integroitu graafinen ilme selkeyttää ja vahvistaa yrityskuvaa ja viestinnän toimintaa. Graafisen ilmeen elementteihin kuuluvat logo, liikemerkki, typografia ja värit.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Keräsin aineistoa toimeksiantajan kanssa käydyistä neuvotteluista, ja sain kirjallista materiaalia toimeksiantajalta työhöni. Haastattelin markkinointitiimiä Mäntyharjun kunnan uuden graafisen ilmeen sisällöstä, jolloin sain relevanttia tietoa visioida ja suunnitella modernisoitua yritysidentiteetin sisältävää graafista ilmettä. Teoreettiseen viitekehykseen hankin aineistoa kirjallisuudesta ja Internetistä. Kenttämuistiinpanojen te-keminen auttoi työni etenemisessä.
Olennaisin huomio, jonka tein, oli että organisaation identiteetin sisältävä graafinen ilme tukee organisaa-tion integroitumisen todennäköisyyttä toiminnassa ja toimii kilpailukeinona muihin organisaatioihin nähden. Organisaation tehtävä on modernisoida graafista ilmettä aika ajoittain, mikäli nykyinen ilme ei enää kuvasta yrityskuvaa. Suunnittelin Mäntyharjun kunnalle ehdotuksen graafisesta ilmeestä.
Opinnäytetyötäni voi jalostaa tutkimalla mielikuvamarkkinointia, muotoilujohtamista, tekemällä brändi-tutkimuksen ja kvantitatiivisen tutkimuksen, kuinka paljon organisaatiot budjetoivat visuaaliseen suun-nitteluun ja visuaaliseen markkinointiin. Opinnäytetyö oli oppimisprosessi, jossa opin graafisen ilmeen suunnittelua ja toteutusta ja toiminnallisen opinnäytetyön tekemistä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen.