Drifting-kilpa-auton pyöräntuennan geometria
Ylitalo, Max (2021)
Ylitalo, Max
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101140
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan drifting-auton alustageometriaa. Kohteena on alustaltaan lähes alkuperäinen Japanista tuotu Toyota Mark II vm. 1998. Auto on korimalliltaan JZX100, joka on suosittu varsinkin Japanissa drifting-käytössä. Tämä kyseinen auto on valittu työn kohteeksi koska autossa on viritysmielessä hyvä moottori sekä voimansiirto. Automalli on hyvä lähtökohta drifting-auton rakentamiseksi. Auton akseliväli on pitkä, mikä tekee ajamisesta helpompaa, se on liikkeissään hitaampi kuin lyhyellä akselivälillä varustettu auto. Auton pyöräntuennan geometrian toiminta ei ole lähtökohtaisesti kovinkaan hyvä koska auton ajokorkeutta on muutettu merkittävästi alkuperäiseen verrattuna. Tähän epäkohtaan opinnäytetyö etsii parannuksia. Autoon on asennettu coilover-tyyppiset jousi-heilahtelunvaimentimet, joilla auton korkeutta on mahdollista portaattomasti säätää.
Työssä esitellään drifting autourheilulajina ja perusteet pyöräntuennan geometriasta. Työssä perehdytään, mitä teknisiä muutoksia drifting-auton alustarakenteisiin saa tehdä ja mitä tämä laji vaatii auton pyöränripustukselta. Lopuksi simuloinnin avulla saada selville, mitä muutoksia kohdeauton pyöränripustukselle on tehtävä, jotta se soveltuisi drifting-käyttöön. Tarkastelun kohteena olevasta autosta mitataan ensin pyöränripustukset, jonka jälkeen sitä simuloidaan SusProg3D-simulointiohjelmalla. Auton pyöränripustuksista mitataan tarkasti kaikki nivelpisteiden sijainnit kolmiulotteisessa koordinaatistossa. Kun kaikki tarvittavat mitat ovat tiedossa, ne syötetään simulointiohjelmaan.
Lopputuloksena on pyöränripustus, joka on hyvä pohja kohde-auton pyöränripustuksen suunnittelulle. Valittu ajokorkeus poistaa suunnittelusta yhden vapausasteen ja tämä yhdessä lajin teknisten sääntörajoitusten kanssa rajaa muutokset tehtäväksi olka-akseleihin ja tukivarsiin. Optimointi on tehty siis rajoitukset huomioiden. Tästä johtuen kallistuskeskiö sijainti ei ole paras mahdollinen, mutta muilta osin pyöränripustuksen simulointi oli onnistunut.
Työssä esitellään drifting autourheilulajina ja perusteet pyöräntuennan geometriasta. Työssä perehdytään, mitä teknisiä muutoksia drifting-auton alustarakenteisiin saa tehdä ja mitä tämä laji vaatii auton pyöränripustukselta. Lopuksi simuloinnin avulla saada selville, mitä muutoksia kohdeauton pyöränripustukselle on tehtävä, jotta se soveltuisi drifting-käyttöön. Tarkastelun kohteena olevasta autosta mitataan ensin pyöränripustukset, jonka jälkeen sitä simuloidaan SusProg3D-simulointiohjelmalla. Auton pyöränripustuksista mitataan tarkasti kaikki nivelpisteiden sijainnit kolmiulotteisessa koordinaatistossa. Kun kaikki tarvittavat mitat ovat tiedossa, ne syötetään simulointiohjelmaan.
Lopputuloksena on pyöränripustus, joka on hyvä pohja kohde-auton pyöränripustuksen suunnittelulle. Valittu ajokorkeus poistaa suunnittelusta yhden vapausasteen ja tämä yhdessä lajin teknisten sääntörajoitusten kanssa rajaa muutokset tehtäväksi olka-akseleihin ja tukivarsiin. Optimointi on tehty siis rajoitukset huomioiden. Tästä johtuen kallistuskeskiö sijainti ei ole paras mahdollinen, mutta muilta osin pyöränripustuksen simulointi oli onnistunut.