Matkailun koulutusohjelman työharjoittelun kehittäminen: HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu, Porvoon toimipiste
Ihatsu, Jan; Nikkilä, Terhi (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ihatsu, Jan
Nikkilä, Terhi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520299
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Porvoon toimipisteen matkailun koulutusohjelman työharjoittelun nykytilaa opiskelijoiden näkö-kulmasta ja antaa kehitysehdotuksia työn toimeksiantajalle HAAGA-HELIA:lle. Tut-kimuksen kohdejoukoksi rajattiin Porvoon toimipisteen matkailun koulutusohjelman opiskelijat.
Työharjoitteluprosessia lähestyttiin ammatti-identiteetin rakentumisen ja työssä oppi-misen pedagogiikan näkökulmasta. Työn konteksti käsittelee työharjoittelua sekä sen nykytilaa yleisesti. Lisäksi esitellään tuloksellisen harjoittelun edellytykset sekä kuvataan Porvoon toimipisteen työharjoitteluprosessi ja sen rooli opetussuunnitelmassa.
Tutkimus toteutettiin syyslukukaudella 2013 kvantitatiivisin sekä kvalitatiivisin tutki-musmenetelmin käyttämällä havainnointia, haastatteluja, kyselylomakkeita sekä narratii-vista aineiston analyysiä. Aineistoa kerättiin sekä opiskelijoilta että Porvoon toimipisteen työharjoittelukoordinaattoreilta. Tuloksia tarkasteltiin ja analysoitiin aihealueittain.
Tuloksista ilmeni, että enemmistö opiskelijoista koki työharjoittelun kehittämisen tar-peelliseksi. Suurimmiksi kehityskohteiksi ilmenivät viestintä, harjoitteluohjeet, työhar-joitteluinformaatiotilaisuuden sisältö, tiedottaminen sekä koulun tuki harjoittelupaikko-jen löytämiseen.
Ongelmien ratkaisuksi ehdotettiin nykyisen raportointijärjestelmän uudistamista, tilas-tointia, työharjoitteluprosessin vastuun keskittämistä yhdelle tai kahdelle henkilölle, opetussuunnitelman kehittämistä sekä työharjoitteluorientointikurssin järjestämistä. Työharjoitteluorientointikurssin aikana käsiteltäisiin työharjoittelun käytänteet, helpo-tettaisiin opiskelijoiden ja ohjaajien välistä viestintää sekä saataisiin opiskelijat ymmär-tämään työharjoittelun merkitys. Näiden toimenpiteiden avulla työharjoittelusta saatai-siin konkreettinen ja arvostettu sekä ammattitaitoa kehittävä opintokokonaisuus
Työharjoitteluprosessia lähestyttiin ammatti-identiteetin rakentumisen ja työssä oppi-misen pedagogiikan näkökulmasta. Työn konteksti käsittelee työharjoittelua sekä sen nykytilaa yleisesti. Lisäksi esitellään tuloksellisen harjoittelun edellytykset sekä kuvataan Porvoon toimipisteen työharjoitteluprosessi ja sen rooli opetussuunnitelmassa.
Tutkimus toteutettiin syyslukukaudella 2013 kvantitatiivisin sekä kvalitatiivisin tutki-musmenetelmin käyttämällä havainnointia, haastatteluja, kyselylomakkeita sekä narratii-vista aineiston analyysiä. Aineistoa kerättiin sekä opiskelijoilta että Porvoon toimipisteen työharjoittelukoordinaattoreilta. Tuloksia tarkasteltiin ja analysoitiin aihealueittain.
Tuloksista ilmeni, että enemmistö opiskelijoista koki työharjoittelun kehittämisen tar-peelliseksi. Suurimmiksi kehityskohteiksi ilmenivät viestintä, harjoitteluohjeet, työhar-joitteluinformaatiotilaisuuden sisältö, tiedottaminen sekä koulun tuki harjoittelupaikko-jen löytämiseen.
Ongelmien ratkaisuksi ehdotettiin nykyisen raportointijärjestelmän uudistamista, tilas-tointia, työharjoitteluprosessin vastuun keskittämistä yhdelle tai kahdelle henkilölle, opetussuunnitelman kehittämistä sekä työharjoitteluorientointikurssin järjestämistä. Työharjoitteluorientointikurssin aikana käsiteltäisiin työharjoittelun käytänteet, helpo-tettaisiin opiskelijoiden ja ohjaajien välistä viestintää sekä saataisiin opiskelijat ymmär-tämään työharjoittelun merkitys. Näiden toimenpiteiden avulla työharjoittelusta saatai-siin konkreettinen ja arvostettu sekä ammattitaitoa kehittävä opintokokonaisuus