Lappeenrannan ja Pietarin toimiston toimintatapojen erot ja toiminnan tehostaminen Case: Saimaan Matkaverkko Oy
Helppi, Riina (2009)
Helppi, Riina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168035
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Riina Helppi
Saimaan Matkaverkon Lappeenrannan ja Pietarin toimiston toimintatapojen erot ja toiminnan tehostaminen, 61 sivua, 6 liitettä
Saimaan ammattikorkeakoulu, Lappeenranta
Liiketalouden yksikkö, Kansainvälinen kauppa
Venäjän-kauppa
Opinnäytetyö, 2009
Työn ohjaajat: opettaja Valentina Nikolajeva-Viikki, toimitusjohtaja Kirsti Laine
Opinnäytetyö kuvailee ja vertailee Saimaan Matkaverkon Lappeenrannan ja Pietarin toimiston toimintatapoja sekä etsii eroja näiden kahden toimiston väliltä. Toimintatapojen erojen lisäksi työ pureutuu molempien toimistojen ongelmakohtiin ja loppujen lopuksi pyrkii vaikuttamaan toiminnan tehostamiseen.
Tutkimus aloitettiin keväällä 2009 ja saatettiin loppuun syystalvella 2009. Tutkimus tehtiin käyttämällä teorialähteiden lisäksi teemahaastattelua ja avoimia lomakehaastatteluja. Edellä mainittuihin haastatteluihin vastasivat Saimaan Matkaverkon Lappeenrannan ja Pietarin toimiston työntekijät. Työn tavoitteena oli kerätä teoriaosuus koskemaan liiketoiminnallisia eroja Suomessa ja Venäjällä ja rakentaa empiria osuus teorian ympärille kuvailemaan Saimaan Matkaverkkoa.
Työ alkaa Saimaan Matkaverkon esittelyllä, jonka jälkeen se keskittyy eri osa-alueisiin. Työssä käsitellään toimistojen eroja eri aiheiden kautta. Tiedotus ja viestintä kappaleessa käsitellään markkinointia, mainontaa ja niin sisäistä kuin ulkoistakin viestintää. Kirjanpitoon, luotettavuuteen ja liiketoimintasuhteisiin keskitytään kappaleessa neljä ja viidennessä kappaleessa kerrotaan työntekijöiltä saatuja huomioita toiminnan tehostamiseksi. Lisäksi käsitellään kulttuurieroja, kilpailua ja yrityksen liiketoimintaympäristöä. Lopussa mietitään työn lopputulosta ja hieman yrityksen tulevaisuutta.
Tutkimus tehtiin alun perin ongelmakohtien löytämiseksi. Tutkimuksesta oli apua ja ongelmakohtia paikannettiin. Osa ongelmakohdista on jo korjattu ja resurssien mukaan loppuihinkin tullaan todennäköisesti kiinnittämään huomiota.
Asiasanat: Edustusto, tytäryritys, liiketoiminta Venäjällä
Riina Helppi
Saimaan Matkaverkon Lappeenrannan ja Pietarin toimiston toimintatapojen erot ja toiminnan tehostaminen, 61 sivua, 6 liitettä
Saimaan ammattikorkeakoulu, Lappeenranta
Liiketalouden yksikkö, Kansainvälinen kauppa
Venäjän-kauppa
Opinnäytetyö, 2009
Työn ohjaajat: opettaja Valentina Nikolajeva-Viikki, toimitusjohtaja Kirsti Laine
Opinnäytetyö kuvailee ja vertailee Saimaan Matkaverkon Lappeenrannan ja Pietarin toimiston toimintatapoja sekä etsii eroja näiden kahden toimiston väliltä. Toimintatapojen erojen lisäksi työ pureutuu molempien toimistojen ongelmakohtiin ja loppujen lopuksi pyrkii vaikuttamaan toiminnan tehostamiseen.
Tutkimus aloitettiin keväällä 2009 ja saatettiin loppuun syystalvella 2009. Tutkimus tehtiin käyttämällä teorialähteiden lisäksi teemahaastattelua ja avoimia lomakehaastatteluja. Edellä mainittuihin haastatteluihin vastasivat Saimaan Matkaverkon Lappeenrannan ja Pietarin toimiston työntekijät. Työn tavoitteena oli kerätä teoriaosuus koskemaan liiketoiminnallisia eroja Suomessa ja Venäjällä ja rakentaa empiria osuus teorian ympärille kuvailemaan Saimaan Matkaverkkoa.
Työ alkaa Saimaan Matkaverkon esittelyllä, jonka jälkeen se keskittyy eri osa-alueisiin. Työssä käsitellään toimistojen eroja eri aiheiden kautta. Tiedotus ja viestintä kappaleessa käsitellään markkinointia, mainontaa ja niin sisäistä kuin ulkoistakin viestintää. Kirjanpitoon, luotettavuuteen ja liiketoimintasuhteisiin keskitytään kappaleessa neljä ja viidennessä kappaleessa kerrotaan työntekijöiltä saatuja huomioita toiminnan tehostamiseksi. Lisäksi käsitellään kulttuurieroja, kilpailua ja yrityksen liiketoimintaympäristöä. Lopussa mietitään työn lopputulosta ja hieman yrityksen tulevaisuutta.
Tutkimus tehtiin alun perin ongelmakohtien löytämiseksi. Tutkimuksesta oli apua ja ongelmakohtia paikannettiin. Osa ongelmakohdista on jo korjattu ja resurssien mukaan loppuihinkin tullaan todennäköisesti kiinnittämään huomiota.
Asiasanat: Edustusto, tytäryritys, liiketoiminta Venäjällä