Työmaaliittymien turvallisuus
Heino, Miika (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101153
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö käsitteli työmaaliittymien turvallisuutta ottaen huomioon erilaiset tienkäyttäjät. Tavoitteena työssä oli perehtyä työmaaliittymien turvallisuuteen vaikuttaviin seikkoihin. Opinnäytetyön tutkimuksessa hyödynnettiin kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Lisäksi työssä haastateltiin Väyläviraston asiantuntijaa Jukka Hopeavuorta. Työssä on hyödynnetty tekijän Tampereen Raitiotieallianssilla saatua työmaaliittymien suunnittelu- ja toteutuskokemusta.
Opinnäytetyön alussa on perehdytty Suomen ja muun maailman liikenneturvallisuuteen, yleisiin haasteisiin, liikennekulttuuriin ja haittojen vähentämiseen. Työssä on myös avattu työmaaliittymän kannalta tärkeää lainsäädäntöä ja siinä käytettyjä käsitteitä. Tavoitteena on ollut sitoa pakollinen velvoittava lainsäädäntö käytäntöön sekä luoda tästä työnjohtajien käyttöön käytännönläheinen ja helppolukuinen opas.
Työssä on käyty läpi työmaaliittymän suunnitteluprosessi ja kerrottu mitä vaatimuksia erilaiset hankkeet työmaaliittymien suunnitteluun asettavat. Työssä on nostettu esiin minkälaisia tilapäisiä liikennejärjestelyitä työmaaliittymät vaativat ja kerrottu myös erilaisten tienkäyttäjäryhmien keskeisimmät tarpeet työmaaliittymältä ja sen ympäristöltä. Tilapäisten liikennejärjestelyiden toteuttamiseen sopivat liikennemerkit sekä liikenteen ohjauslaitteet on opinnäytetyössä käyty läpi. Lopuksi on kerrottu työmaaliittymien keskeisimmistä vaaratekijöistä ja siitä miten nämä pitää ottaa huomioon, jotta saadaan suunniteltua ja toteutettua turvallinen työmaaliittymä.
Työmaaliittymän oikealla mitoituksella ja sijainnilla on suuri merkitys hankkeen onnistumiseen läpi hankkeen eri työvaiheiden. Toimiva työmaaliittymä mahdollistaa hankkeen sujuvan logistiikan sekä on turvallinen työmaaliikenteelle ja muille tienkäyttäjille. On selvää, ettei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa toteuttaa hyvin toimivaa ja turvallista työmaaliittymää. Jokaisella hankkeella on omat erityispiirteensä, jotka pitää huomioida työmaaliittymää suunnitellessa ja toteuttaessa. Opinnäytetyön aihealueen ulkopuolelle on jäänyt vertailu erilaisten liikenteenohjausratkaisujen mahdollisista vaikutuksista tienkäyttäjien toimintaan työmaaliittymän läheisyydessä, esimerkiksi havainnointikykyyn ja ajonopeuden hallintaan. Tämä voisi olla hyvä jatkotutkimuksen aihe.
Opinnäytetyön alussa on perehdytty Suomen ja muun maailman liikenneturvallisuuteen, yleisiin haasteisiin, liikennekulttuuriin ja haittojen vähentämiseen. Työssä on myös avattu työmaaliittymän kannalta tärkeää lainsäädäntöä ja siinä käytettyjä käsitteitä. Tavoitteena on ollut sitoa pakollinen velvoittava lainsäädäntö käytäntöön sekä luoda tästä työnjohtajien käyttöön käytännönläheinen ja helppolukuinen opas.
Työssä on käyty läpi työmaaliittymän suunnitteluprosessi ja kerrottu mitä vaatimuksia erilaiset hankkeet työmaaliittymien suunnitteluun asettavat. Työssä on nostettu esiin minkälaisia tilapäisiä liikennejärjestelyitä työmaaliittymät vaativat ja kerrottu myös erilaisten tienkäyttäjäryhmien keskeisimmät tarpeet työmaaliittymältä ja sen ympäristöltä. Tilapäisten liikennejärjestelyiden toteuttamiseen sopivat liikennemerkit sekä liikenteen ohjauslaitteet on opinnäytetyössä käyty läpi. Lopuksi on kerrottu työmaaliittymien keskeisimmistä vaaratekijöistä ja siitä miten nämä pitää ottaa huomioon, jotta saadaan suunniteltua ja toteutettua turvallinen työmaaliittymä.
Työmaaliittymän oikealla mitoituksella ja sijainnilla on suuri merkitys hankkeen onnistumiseen läpi hankkeen eri työvaiheiden. Toimiva työmaaliittymä mahdollistaa hankkeen sujuvan logistiikan sekä on turvallinen työmaaliikenteelle ja muille tienkäyttäjille. On selvää, ettei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa toteuttaa hyvin toimivaa ja turvallista työmaaliittymää. Jokaisella hankkeella on omat erityispiirteensä, jotka pitää huomioida työmaaliittymää suunnitellessa ja toteuttaessa. Opinnäytetyön aihealueen ulkopuolelle on jäänyt vertailu erilaisten liikenteenohjausratkaisujen mahdollisista vaikutuksista tienkäyttäjien toimintaan työmaaliittymän läheisyydessä, esimerkiksi havainnointikykyyn ja ajonopeuden hallintaan. Tämä voisi olla hyvä jatkotutkimuksen aihe.