Koko kylän koulu -esiselvityshanke kunnallisen selvitystyön apuna
Korhonen, Minna-Anneli (2013)
Korhonen, Minna-Anneli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120720368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120720368
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kohteena ovat Virtain kylissä vielä toiminnassa olevat kyläkoulut ja niiden mahdollisuudet vallalla olevien kunnallisten säästötoimien puristuksessa. Toimivat koulut löytyvät vielä Killinkosken, Kotalan, Kurjenkylän, Liedenpohjan ja Vaskiveden kylistä. Kaikista näistä kylistä löytyy myös muita yhteisöjä ja yhdistyksiä, joiden toiminta nivoutuu läheisesti koulujen yhteyteen.
Opinnäytetyön tekijällä oli mahdollisuus työskennellä Virtain kylien kehittämisyhdistys ry:n hallinnoimassa Koko kylän koulu -esiselvityshankkeessa vuoden 2012 alkupuolella. Työparina hänellä oli hankkeen projektipäällikkö Jaana Kallio. Esiselvityshankkeen samoin kuin myös opinnäytetyön toimeksiantajana oli Virtain kaupunki. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli selvittää kyseisen hankkeen tutkimusprosesseja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin empiiristä tutkimusta, jossa tutkittavien koulujen opettajille lähetettiin etukäteen kyselylomake, johon he saivat rauhassa itsekseen tutustua ja miettiä oman koulunsa tilannetta. Varsinainen tutkimus perustui koulukohtaisesti käytyyn haastattelukierrokseen, jonka aikana saatiin nähdä koulujen tilat ja kuultiin niiden käytöstä. Samalla saatiin tietoa siitä, millaista yhteistoimintaa kouluilla oli kylän muiden toimijoiden kanssa. Myös Virtain kaupungin eri tahojen työntekijöiden kanssa käytyjen keskustelujen aikana saatiin tarpeellista tietoa toteutusmenetelmiä varten.
Tutkimuksessa selvisi, että koulujen suurimmat kustannukset muodostuvat henkilöstö- ja kiinteistökustannuksista. Koulun tiloihin on mahdollista yhdistää kaupungin muita toimintoja, kuten esimerkiksi terveydenhuollon palveluja, jolloin saadaan kustannuksia jaettua muillekin kaupungin tahoille. Virtain perusturva oli jo aloittanut terveydenhoidon palvelut Killinkosken koulun tiloissa ja se mietti seuraavaa mahdollista kylää, jossa käynnistää vastaavat palvelut.
Opinnäytetyön tekijällä oli mahdollisuus työskennellä Virtain kylien kehittämisyhdistys ry:n hallinnoimassa Koko kylän koulu -esiselvityshankkeessa vuoden 2012 alkupuolella. Työparina hänellä oli hankkeen projektipäällikkö Jaana Kallio. Esiselvityshankkeen samoin kuin myös opinnäytetyön toimeksiantajana oli Virtain kaupunki. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli selvittää kyseisen hankkeen tutkimusprosesseja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin empiiristä tutkimusta, jossa tutkittavien koulujen opettajille lähetettiin etukäteen kyselylomake, johon he saivat rauhassa itsekseen tutustua ja miettiä oman koulunsa tilannetta. Varsinainen tutkimus perustui koulukohtaisesti käytyyn haastattelukierrokseen, jonka aikana saatiin nähdä koulujen tilat ja kuultiin niiden käytöstä. Samalla saatiin tietoa siitä, millaista yhteistoimintaa kouluilla oli kylän muiden toimijoiden kanssa. Myös Virtain kaupungin eri tahojen työntekijöiden kanssa käytyjen keskustelujen aikana saatiin tarpeellista tietoa toteutusmenetelmiä varten.
Tutkimuksessa selvisi, että koulujen suurimmat kustannukset muodostuvat henkilöstö- ja kiinteistökustannuksista. Koulun tiloihin on mahdollista yhdistää kaupungin muita toimintoja, kuten esimerkiksi terveydenhuollon palveluja, jolloin saadaan kustannuksia jaettua muillekin kaupungin tahoille. Virtain perusturva oli jo aloittanut terveydenhoidon palvelut Killinkosken koulun tiloissa ja se mietti seuraavaa mahdollista kylää, jossa käynnistää vastaavat palvelut.