Poikkea Putiikissa -kampanjan markkinointiviestinnän kehittäminen
Törni, Pauliina (2013)
Törni, Pauliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120720377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120720377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia markkinointikampanjan suunnittelua ja tapahtumamarkkinoinnin erityispiirteitä tapahtuman järjestämisen näkökulmasta. Tavoitteena on kartoittaa helsinkiläisten kivijalkakauppiaiden toiveita kampanjan toteutuksen suhteen. Työn tutkimusongelmana on selvittää, miten helsinkiläisten erikoisliikkeiden Poikkea Putiikissa -markkinointikampanjan viestintä kannattaisi toteuttaa. Toimeksiantaja on yrittäjien edunvalvonta- ja palvelujärjestö Helsingin Yrittäjät ry.
Poikkea Putiikissa on kivijalkayritysten oma tapahtumaviikko, joka on järjestetty kaikkiaan viisi kertaa kuluneen kahden vuoden aikana. Kampanja sai alkunsa yrittäjien aloitteesta ja tarpeesta.
Teoreettisen viitekehyksen pohjana on yrityksen markkinointiviestintä. Tärkeinä kokonaisuuksina esitellään teoriaa tapahtumamarkkinoinnista, tapahtuman järjestämisestä ja markkinointikampanjan suunnittelusta. Lähteinä on käytetty monipuolisesti sekä koti- että ulkomaista alan kirjallisuutta, lehtiartikkeleita ja verkkolähteitä.
Työn tutkimusosuus toteutettiin sähköisen verkkokyselyn muodossa syksyllä 2013. Kyselyn vastaajat ovat helsinkiläisiä kauppiaita, jotka osallistuivat Poikkea Putiikissa -kampanjaan kuluvana vuonna. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa osallistujien tyytyväisyyttä kampanjan toteutuksen ja markkinointiviestinnän eri osa-alueisiin sekä selvittää, miten he ovat halukkaita panostamaan kampanjaan tulevaisuudessa.
Teorian ja tutkimuksen pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia vuoden 2014 Poikkea Putiikissa -kampanjalle. Opinnäytetyön pohjalta laaditaan markkinointisuunnitelma kampanjalle.
Poikkea Putiikissa on kivijalkayritysten oma tapahtumaviikko, joka on järjestetty kaikkiaan viisi kertaa kuluneen kahden vuoden aikana. Kampanja sai alkunsa yrittäjien aloitteesta ja tarpeesta.
Teoreettisen viitekehyksen pohjana on yrityksen markkinointiviestintä. Tärkeinä kokonaisuuksina esitellään teoriaa tapahtumamarkkinoinnista, tapahtuman järjestämisestä ja markkinointikampanjan suunnittelusta. Lähteinä on käytetty monipuolisesti sekä koti- että ulkomaista alan kirjallisuutta, lehtiartikkeleita ja verkkolähteitä.
Työn tutkimusosuus toteutettiin sähköisen verkkokyselyn muodossa syksyllä 2013. Kyselyn vastaajat ovat helsinkiläisiä kauppiaita, jotka osallistuivat Poikkea Putiikissa -kampanjaan kuluvana vuonna. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa osallistujien tyytyväisyyttä kampanjan toteutuksen ja markkinointiviestinnän eri osa-alueisiin sekä selvittää, miten he ovat halukkaita panostamaan kampanjaan tulevaisuudessa.
Teorian ja tutkimuksen pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia vuoden 2014 Poikkea Putiikissa -kampanjalle. Opinnäytetyön pohjalta laaditaan markkinointisuunnitelma kampanjalle.