Katsaus Tampereen Suzukikoulun toimintaan ja tulevaisuuteen
Haapanen, Niina; Jeskanen, Sari (2009)
Haapanen, Niina
Jeskanen, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001121207
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001121207
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Tampereen Suzukikoulua yrityksenä. Työn tavoitteena on pohtia Tampereen Suzukikoulun yritystoimintaa jatkossa. Työn yhtenä tarkoituksena on selvittää, vaikuttaako Suzuki-menetelmä koulun kilpailukykyyn yksityisenä musiikkikouluna. Toiseksi tarkoituksena on kartoittaa mihin asioihin Tampereen Suzukikoulussa ollaan tyytyväisiä ja mitkä kaipaavat kehittämistä.
Työ esittelee Suzuki-menetelmän perusteita ja sen vaikutuksia musiikkikoulussa sekä Tampereen Suzukikoulun toimintaa ja musiikkikoulun yritysmuotoja. Tampereen Suzukikoulusta vallitsevia käsityksiä ja Suzuki-menetelmän vaikutusta tutkittiin kolmen eri tutkimusosion avulla. Tutkimuksen kohderyhmät olivat Tampereen Suzukikoulun asiakkaat, opettajat ja omistaja. Tutkimuksessa käytettiin menetelmätriangulaatiota, joka mahdollisti kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen analyysimenetelmien käytön. Erikokoisille tutkimusaineistoille tarvittiin erilaiset analyysimenetelmät.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Suzuki-menetelmällä ja sen mukanaan tuomilla käytännöillä on myönteinen vaikutus Tampereen Suzukikoulun kilpailukykyyn. Uusien, isompien toimitilojen hankkiminen toteuttaisi tutkimuksen perusteella eri kohderyhmien toiveet. Työ pohtii muitakin tutkimuksessa esille tulleita kehittämisehdotuksia. Työssä pohditaan myös yritysmuodon mahdollista vaihtamista.
Työ esittelee Suzuki-menetelmän perusteita ja sen vaikutuksia musiikkikoulussa sekä Tampereen Suzukikoulun toimintaa ja musiikkikoulun yritysmuotoja. Tampereen Suzukikoulusta vallitsevia käsityksiä ja Suzuki-menetelmän vaikutusta tutkittiin kolmen eri tutkimusosion avulla. Tutkimuksen kohderyhmät olivat Tampereen Suzukikoulun asiakkaat, opettajat ja omistaja. Tutkimuksessa käytettiin menetelmätriangulaatiota, joka mahdollisti kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen analyysimenetelmien käytön. Erikokoisille tutkimusaineistoille tarvittiin erilaiset analyysimenetelmät.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Suzuki-menetelmällä ja sen mukanaan tuomilla käytännöillä on myönteinen vaikutus Tampereen Suzukikoulun kilpailukykyyn. Uusien, isompien toimitilojen hankkiminen toteuttaisi tutkimuksen perusteella eri kohderyhmien toiveet. Työ pohtii muitakin tutkimuksessa esille tulleita kehittämisehdotuksia. Työssä pohditaan myös yritysmuodon mahdollista vaihtamista.