Ryhmänohjaajan rooli opiskelijan opintojen tukemisessa
Backman, Susanna (2013)
Backman, Susanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820418
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen taustalla oli ensimmäinen kokemukseni toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa ryhmänohjaajana toimimisesta.
Nykypäivänä ryhmänohjaajan työ on haasteita täynnä. Työn sisältämien vastuiden kirjo on laaja, ja suoritettavien tehtävien määrä suuri. Ohjaukseen varattu resurssi ei useimmiten riitä aidosti opiskelijaa palvelevan ohjaustoiminnan toteuttamiseen.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tarjota käytännönläheisiä ohjeita sekä uusia näkemyksiä ammatillisen koulutuksen nuorisoasteella toimivalle uudelle ryhmänohjaajalle. Toimintaohjeissa keskityttiin opiskelijan opintoihin sitouttamisen kannalta olennaisimpiin. Painopiste oli opintojen alkuvaiheen ohjauksessa.
Aihetta kuvattiin pääasiallisesti omaa ryhmänohjaustyöstä hankkimaani kokemusta hyödyntäen. Lisäksi käytettiin kirjallisia lähteitä sekä asiantuntijahaastatteluita.
Hankkeen toteuttaminen vahvisti näkemystäni ryhmänohjaajan työn merkityksestä. Ryhmänohjaaja on opiskelijan tärkein tuki hänen opiskelullisessa arjessaan. Ryhmänohjaaja voi omalla toiminnallaan merkittävästi edistää opiskelijan opinnoista suoriutumista ja tutkintoon valmistumista.
Nykypäivänä ryhmänohjaajan työ on haasteita täynnä. Työn sisältämien vastuiden kirjo on laaja, ja suoritettavien tehtävien määrä suuri. Ohjaukseen varattu resurssi ei useimmiten riitä aidosti opiskelijaa palvelevan ohjaustoiminnan toteuttamiseen.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tarjota käytännönläheisiä ohjeita sekä uusia näkemyksiä ammatillisen koulutuksen nuorisoasteella toimivalle uudelle ryhmänohjaajalle. Toimintaohjeissa keskityttiin opiskelijan opintoihin sitouttamisen kannalta olennaisimpiin. Painopiste oli opintojen alkuvaiheen ohjauksessa.
Aihetta kuvattiin pääasiallisesti omaa ryhmänohjaustyöstä hankkimaani kokemusta hyödyntäen. Lisäksi käytettiin kirjallisia lähteitä sekä asiantuntijahaastatteluita.
Hankkeen toteuttaminen vahvisti näkemystäni ryhmänohjaajan työn merkityksestä. Ryhmänohjaaja on opiskelijan tärkein tuki hänen opiskelullisessa arjessaan. Ryhmänohjaaja voi omalla toiminnallaan merkittävästi edistää opiskelijan opinnoista suoriutumista ja tutkintoon valmistumista.