Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuotesijoittelu ja sen havaitseminen suomalaisissa televisio-ohjelmissa

Kankare, Anna (2013)

 
Avaa tiedosto
Kankare_Anna.pdf (263.5Kt)
Lataukset: 


Kankare, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420134
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tuotesijoittelua ja sen havaitsemista suomalaisissa televisio-ohjelmissa. Tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin katsojat tietävät käsitteen tuotesijoittelu. Toiseksikin selvitettiin, kuinka hyvin katsojat havaitsevat tuotesijoittelua ja mitä asenteita se heissä herättää.

Teoriaosiossa käytiin läpi television ja televisiomainonnan historiaa. Tarkemmin kuitenkin keskityttiin tuotesijoitteluun markkinointiviestinnän välineenä ja muihin siihen tiivisti liittyviin käsitteisiin, kuten piilomainontaan ja sponsorointiin. Viimeiseksi teoriaosiossa keskityttiin havainnointiin ja siihen, kuinka brändin tunnettuus tähän vaikuttaa. Koko teoriaosio antoi pohjan tutkimukselle, joka suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kolmen ryhmähaastattelun avulla.

Empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa pidettiin ryhmähaastattelu kolmelle eri ikäryhmälle. Ikäryhmät olivat 18-30 -vuotiaat, 31-55 -vuotiaat ja yli 55 -vuotiaat. Haastattelut tehtiin parin viikon sisällä lokakuussa 2013. Ryhmät koostuivat niin naisista kuin miehistä, jotka seuraavat televisiota lähes päivittäin. Koko tutkimusryhmän koko oli 12 haastateltavaa. Tutkimustuloksia verrattiin ryhmien kesken sekä Viestintäviraston vuonna 2006 tekemään tutkimukseen. Aikaisempi tutkimus oli tehty ennen vuonna 2010 tapahtunutta lainsäädännön muutosta. Lakia televisio- ja radiomainonnasta uudistettiin tällöin varsinkin tuotesijoittelun osalta.

Tutkimuksia vertailtaessa todettiin, että asenteet tuotesijoittelua kohtaan ovat muuttuneet melko vähän sitten vuoden 2006. Tuotesijoittelun käsitteet olivat haastateltaville edelleen vieraita ja tuotesijoittelua havaittiin huonosti. Edes tunnettuja tuotteita ei havaittu ohjelmista. Pääasiallisesti tuotesijoitteluun suhtaudutaan kuitenkin positiivisesti eikä sitä haluttaisi kieltää. Tuotesijoittelun koettiin palvelevan katsojaa esittelemällä uusia tuotteita niiden oikeassa ympäristössä ja antamalla katsojalle vinkkejä ostokäyttäytymiseen. Ainoastaan nuorten keskuudessa oli havaittavissa kapinointia yleisesti markkinointiyhteiskuntaa kohtaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste