PÄIVÄKOTIKIUSAAMINEN : Henkilökunnan näkökulmia päiväkotikiusaamisesta
Joensuu, Petra (2013)
Joensuu, Petra
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420073
Tiivistelmä
Tutkimukseni aiheena oli selvittää henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia päiväkotikiusaamisesta, siihen puuttumisesta ja ennaltaehkäisemisestä. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten kiusaaminen ilmenee päiväkodeissa, miten siihen puututaan ja millaista ennaltaehkäisevää työtä tehdään kiusaamisen ehkäisemiseksi.
Opinnäytetyöni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Toteutin teemahaastattelut ryhmähaastattelun muodossa kahdessa Peruspalvelukuntayhtymä Kallion alueen päiväkodissa. Ensimmäiseen haastatteluun osallistui kolme lastentarhanopettajaa ja yksi lastenhoitaja, ja toiseen yksi lastentarhanopettaja ja yksi lastenhoitaja.
Tutkimuksessani ilmeni, että päiväkotikiusaamista tapahtuu myös Kallion alueen päiväkodeissa. Henkilökunta löysi kiusaamisen muodoista niin fyysistä, psyykkistä kuin sanallista kiusaamista. Kiusaamisen piirteitä ja muotoja tunnistettiin ja eri menetelmiä kiusaamisen puuttumiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi oli käytössä monipuolisesti. Puuttumisen menetemistä yleisimpiä olivat suora väliintulo, keskustelu ja anteeksipyyntö. Ennaltaehkäisevän työn muotoina käytettiin muun muassa sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen opettelua, lasten leikkeihin, leikkitaitoihin ja leikkiryhmiin vaikuttamista, turvallisia rajoja, aikuisen läsnäoloa ja lasten jatkuvaa havainnointia. Myös pienryhmätoiminta ja kasvatuskumppanuus koettiin tärkeiksi kiusaamisen ehkäisyn näkökulmasta.
Henkilökunta koki, että pääosin kiusaamiseen puuttumiseen ja ennaltaehkäisyyn löytyi keinoja. Yhteisiä kiusaamisstrategioita ei ollut kummassakaan haastattelupäiväkodissa käytössä ja ne toivottiin osaksi Arjen käytäntöjen opasta. Henkilökunta toivoi myös lisäkoulutusta kiusaamisaiheesta.
Opinnäytetyöni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Toteutin teemahaastattelut ryhmähaastattelun muodossa kahdessa Peruspalvelukuntayhtymä Kallion alueen päiväkodissa. Ensimmäiseen haastatteluun osallistui kolme lastentarhanopettajaa ja yksi lastenhoitaja, ja toiseen yksi lastentarhanopettaja ja yksi lastenhoitaja.
Tutkimuksessani ilmeni, että päiväkotikiusaamista tapahtuu myös Kallion alueen päiväkodeissa. Henkilökunta löysi kiusaamisen muodoista niin fyysistä, psyykkistä kuin sanallista kiusaamista. Kiusaamisen piirteitä ja muotoja tunnistettiin ja eri menetelmiä kiusaamisen puuttumiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi oli käytössä monipuolisesti. Puuttumisen menetemistä yleisimpiä olivat suora väliintulo, keskustelu ja anteeksipyyntö. Ennaltaehkäisevän työn muotoina käytettiin muun muassa sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen opettelua, lasten leikkeihin, leikkitaitoihin ja leikkiryhmiin vaikuttamista, turvallisia rajoja, aikuisen läsnäoloa ja lasten jatkuvaa havainnointia. Myös pienryhmätoiminta ja kasvatuskumppanuus koettiin tärkeiksi kiusaamisen ehkäisyn näkökulmasta.
Henkilökunta koki, että pääosin kiusaamiseen puuttumiseen ja ennaltaehkäisyyn löytyi keinoja. Yhteisiä kiusaamisstrategioita ei ollut kummassakaan haastattelupäiväkodissa käytössä ja ne toivottiin osaksi Arjen käytäntöjen opasta. Henkilökunta toivoi myös lisäkoulutusta kiusaamisaiheesta.