Historisk stil i ny tappning : en praktisk studie om en Estenoms moderna vision av historisk stil och skönhet
Lopatin-Nezaj, Asta (2013)
Lopatin-Nezaj, Asta
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820397
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att på modeller skapa nytolkande stylingar av tre kända kvinnor från historien. Detta görs för att visa hur man genom styling kan få överfört stilen på dessa tidlösa ikoner till 2000-talet. Mitt syfte är också att jag själv ska få göra ett så kreativt examensarbete som möjligt inom mina egna preferensramar. Det här ska resultera i en inspirationsbok för personer inom branschen och andra som kan vara intresserade av skönhet och mode.
Detta är en kvalitativ studie som utförs med hjälp av datainsamlingsmetoderna styling och fotografering av tre olika modeller som blivit stylade på nytolkande sätt baserade på tre historiska kvinnor, som är Kleopatra, Marie-Antoinette och Mata Hari. I arbetet används dataanlysmetoden bildanalys. Respondenten visar upp en inspirationsbok med fem till sju olika bilder för varje styling.
På bilderna kan man se respondentens nytolkande stylingar. Nytolkningarna har genomförts med hjälp av smink, hårstyling och klädstyling och blivit förevigade genom fotografering. I tolkningen kan man läsa motiveringarna till bildernas olika element, som är en kombination på fakta från de teoretiska utgångspunkterna och den egna visionen. Respondenten har således fått göra ett mycket kreativt examensarbete som resulterat i en inspirationsbok. The purpose of this study is to create newly interpreted stylings on models of three well known women from history. This is done to show how it is possible timeless styleicons in to 2000 ́s style. The purpose is also that I get to make as creative a study as possible, with my own conditions. The result will be an inspirational booklet for people in the beauty business and for other people who are interested in beauty and fashion.
This is a qualitative study and the methods that the respondent is using for data collection are styling and photographing of three different models that have been styled in newly interpreted ways based on three known women from history, which are Cleopatra, Marie-Antoinette and Mata Hari. The respondent is using picture analysis as data analysis method. The respondent will present an inspirational booklet with five to seven different pictures of each styling.
The pictures show the respondent ́s newly interpreted stylings. The newly interpreted stylings have been implemented by makeup, hairstyling and styling with clothes, and by photographing the stylings they have been perpetuated. In the interpretation one can read the motivations of the units in the pictures, which are a combination of facts from the theoretical background and the respondent ́s own vision. Therefore the respondent has been able to make a very creative thesis which has resulted in a booklet of inspiration.
Detta är en kvalitativ studie som utförs med hjälp av datainsamlingsmetoderna styling och fotografering av tre olika modeller som blivit stylade på nytolkande sätt baserade på tre historiska kvinnor, som är Kleopatra, Marie-Antoinette och Mata Hari. I arbetet används dataanlysmetoden bildanalys. Respondenten visar upp en inspirationsbok med fem till sju olika bilder för varje styling.
På bilderna kan man se respondentens nytolkande stylingar. Nytolkningarna har genomförts med hjälp av smink, hårstyling och klädstyling och blivit förevigade genom fotografering. I tolkningen kan man läsa motiveringarna till bildernas olika element, som är en kombination på fakta från de teoretiska utgångspunkterna och den egna visionen. Respondenten har således fått göra ett mycket kreativt examensarbete som resulterat i en inspirationsbok.
This is a qualitative study and the methods that the respondent is using for data collection are styling and photographing of three different models that have been styled in newly interpreted ways based on three known women from history, which are Cleopatra, Marie-Antoinette and Mata Hari. The respondent is using picture analysis as data analysis method. The respondent will present an inspirational booklet with five to seven different pictures of each styling.
The pictures show the respondent ́s newly interpreted stylings. The newly interpreted stylings have been implemented by makeup, hairstyling and styling with clothes, and by photographing the stylings they have been perpetuated. In the interpretation one can read the motivations of the units in the pictures, which are a combination of facts from the theoretical background and the respondent ́s own vision. Therefore the respondent has been able to make a very creative thesis which has resulted in a booklet of inspiration.