Kelkkakaistatutkimus E.S. Lahtinen Oy:lle
Lahtinen, Samuel (2013)
Lahtinen, Samuel
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920482
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa taustatietoa potkukelkkojen markkinointiin ja myyntiin. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinoinnin kilpailukeinoihin yleisellä tasolla sekä kertoa E.S. Lahtinen Oy:n näkökulma niihin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa tutkimus kuntien hiekoittamattomiin kelkkakaistoihin liittyen. Tutkimus on tärkeä yritykselle, koska saadaan kartoitettua kuntien asenteet kelkkakaistoihin.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinoinnin kilpailukeinosta; tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä sekä markkinoinnin yleistiedosta; määrittely, toiminnot, tehtävät ja muodot.
Tutkimus on tehty Seinäjoen ammattikorkeakoulun liiketoiminta ja kulttuuri yksikön liiketalouden koulutusohjelmassa. Opinnäytetyön nimi on kelkkakaistatutkimus E.S. Lahtinen Oy:lle. Tutkimuksen toimeksiantaja on E.S. Lahtinen Oy, joka sijaitsee Seinäjoella. Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena on kelkkakaistojen käyttö kunnissa sekä niiden mielipide kelkkakaistojen perustamiseen liittyvistä esteistä ja hyödyistä. Kelkkakaista tarkoittaa sitä, että toinen puoli kevyen liikenteen väylää jätetään hiekoittamatta potkukelkalla ja pulkalla liikkumista varten.
Lähtökohtana tutkimukselle on se, että hiekoitus estää potkukelkoilla liikkumisen, sillä jalasten alla oleva hiekka aiheuttaa voimakkaan kitkan. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä, joka lähetettiin kuntien tekniselle johdolle. Kohderyhmänä ovat kaikki Suomen kunnat eli kyseessä on kokonaistutkimus. Vastauksista saatiin selville, että vain viidessä kunnassa on käytössä kelkkakaista. Pelko vastuukysymyksistä ja hiekoituskaluston sopimattomuus olivat suurimmat esteet. Suurimmat hyödyt olivat pulkan ja potkukelkan käytön yleinen helpottuminen sekä erityisesti vanhuksien liikkumisen helpottuminen. Puolet vastanneista oli saanut aloitteita kelkkakaistoista, joten ihmiset ovat kiinnostuneita kelkkakaistoista, niiden perustaminen lisäisi ihmisten liikkumisvaihtoehtoja ja lisäisi potkukelkkojen myyntiä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinoinnin kilpailukeinosta; tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä sekä markkinoinnin yleistiedosta; määrittely, toiminnot, tehtävät ja muodot.
Tutkimus on tehty Seinäjoen ammattikorkeakoulun liiketoiminta ja kulttuuri yksikön liiketalouden koulutusohjelmassa. Opinnäytetyön nimi on kelkkakaistatutkimus E.S. Lahtinen Oy:lle. Tutkimuksen toimeksiantaja on E.S. Lahtinen Oy, joka sijaitsee Seinäjoella. Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena on kelkkakaistojen käyttö kunnissa sekä niiden mielipide kelkkakaistojen perustamiseen liittyvistä esteistä ja hyödyistä. Kelkkakaista tarkoittaa sitä, että toinen puoli kevyen liikenteen väylää jätetään hiekoittamatta potkukelkalla ja pulkalla liikkumista varten.
Lähtökohtana tutkimukselle on se, että hiekoitus estää potkukelkoilla liikkumisen, sillä jalasten alla oleva hiekka aiheuttaa voimakkaan kitkan. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä, joka lähetettiin kuntien tekniselle johdolle. Kohderyhmänä ovat kaikki Suomen kunnat eli kyseessä on kokonaistutkimus. Vastauksista saatiin selville, että vain viidessä kunnassa on käytössä kelkkakaista. Pelko vastuukysymyksistä ja hiekoituskaluston sopimattomuus olivat suurimmat esteet. Suurimmat hyödyt olivat pulkan ja potkukelkan käytön yleinen helpottuminen sekä erityisesti vanhuksien liikkumisen helpottuminen. Puolet vastanneista oli saanut aloitteita kelkkakaistoista, joten ihmiset ovat kiinnostuneita kelkkakaistoista, niiden perustaminen lisäisi ihmisten liikkumisvaihtoehtoja ja lisäisi potkukelkkojen myyntiä.