VANHEMMAN KOKEMUKSIA VAUVAKERHON TOIMINNOISTA HÄNEN JA VAUVANSA VÄLISEN KIINTYMYSSUHTEEN KANNALTA
Mäkelä, Anna-Riikka (2013)
Mäkelä, Anna-Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219478
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Alle kahdeksankuukautisen vauvan kehitys on laaja-alaista, sillä kaikki mitä hän näkee, kokee, kuulee ja tuntee on uutta. Siksi hyvällä kiintymyssuhteella on suuri merkitys vauvan kehitykselle sekä myöhemmin solmittaville sosiaalisille suhteille. Vanhemman ja vauvan välinen kiintymyssuhde alkaa jo heti syntymästä – se koostuu katseista, kosketuksista sekä muista päivittäisistä toimista. Vanhemman läsnäolo luo vauvalle tarvittavaa turvaa.
Ryhmätoiminta luo parhaimmillaan yhteenkuuluvuudentunnetta. Ryhmä on paikka, jossa voi antaa vinkkejä muille ja myös saada vinkkejä muilta. Ryhmästä saadulla sosiaalisella tuella on suuri merkitys jaksamiselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada kyselylomakkeen avulla selville, mitkä erään Mannerheimin Lastensuojeluliiton järjestämän vauvakerhon toiminnot koettiin merkityksellisiksi vanhemman ja vauvan välisen kiintymyssuhteen kannalta. Toisena tarkoituksena oli pyrkiä vastaajien kokemuksien pohjalta selvittämään, millaista merkitystä vauvakerhon toiminnoilla oli vanhemmalle ja vauvalle. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin avoimista kysymyksistä koostuvaa kyselylomaketta. Kyselylomakkeen avulla saadut vastaukset analysoitiin sisällön analyysilla.
Vastaajien kokemusten mukaan vauvakerhon toiminnoista erityisesti laulu- ja loruhetket sekä leikkitilanteet nähtiin merkityksellisiksi vanhemman ja vauvan välisen kiintymyssuhteen kannalta.
Tuloksista selvitettiin, että vauvakerhotoiminnassa tärkeiksi seikoiksi vanhemman ja vauvan kannalta koettiin turvallisuudentunne, jota erilaiset laulut ja leikit saivat aikaan, vertaistuki, jota vanhemmat tunsivat saavansa toisiltaan ja mallioppiminen, eli mitä vauvat oppivat toisiltaan.
Jatkotutkimusmahdollisuus voisi olla kyselyn laajentaminen tai vastaavanlaisen kyselyn laatiminen muuhun vauvoille ja vanhemmille järjestettyyn toimintaan.
Alle kahdeksankuukautisen vauvan kehitys on laaja-alaista, sillä kaikki mitä hän näkee, kokee, kuulee ja tuntee on uutta. Siksi hyvällä kiintymyssuhteella on suuri merkitys vauvan kehitykselle sekä myöhemmin solmittaville sosiaalisille suhteille. Vanhemman ja vauvan välinen kiintymyssuhde alkaa jo heti syntymästä – se koostuu katseista, kosketuksista sekä muista päivittäisistä toimista. Vanhemman läsnäolo luo vauvalle tarvittavaa turvaa.
Ryhmätoiminta luo parhaimmillaan yhteenkuuluvuudentunnetta. Ryhmä on paikka, jossa voi antaa vinkkejä muille ja myös saada vinkkejä muilta. Ryhmästä saadulla sosiaalisella tuella on suuri merkitys jaksamiselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada kyselylomakkeen avulla selville, mitkä erään Mannerheimin Lastensuojeluliiton järjestämän vauvakerhon toiminnot koettiin merkityksellisiksi vanhemman ja vauvan välisen kiintymyssuhteen kannalta. Toisena tarkoituksena oli pyrkiä vastaajien kokemuksien pohjalta selvittämään, millaista merkitystä vauvakerhon toiminnoilla oli vanhemmalle ja vauvalle. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin avoimista kysymyksistä koostuvaa kyselylomaketta. Kyselylomakkeen avulla saadut vastaukset analysoitiin sisällön analyysilla.
Vastaajien kokemusten mukaan vauvakerhon toiminnoista erityisesti laulu- ja loruhetket sekä leikkitilanteet nähtiin merkityksellisiksi vanhemman ja vauvan välisen kiintymyssuhteen kannalta.
Tuloksista selvitettiin, että vauvakerhotoiminnassa tärkeiksi seikoiksi vanhemman ja vauvan kannalta koettiin turvallisuudentunne, jota erilaiset laulut ja leikit saivat aikaan, vertaistuki, jota vanhemmat tunsivat saavansa toisiltaan ja mallioppiminen, eli mitä vauvat oppivat toisiltaan.
Jatkotutkimusmahdollisuus voisi olla kyselyn laajentaminen tai vastaavanlaisen kyselyn laatiminen muuhun vauvoille ja vanhemmille järjestettyyn toimintaan.