"Ilonen naine soitta ja kysyy voinko ottaa keikan, se riittää saamaan mut iloiseksi" : tyytyväisyyskysely Avustajakeskuksen vapaaehtoisavustajille
Brask, Anna-Mari (2013)
Brask, Anna-Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920564
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Avustajakeskuksen vapaaehtoisavustajien tyytyväisyyttä Avustajakeskuksen organisoimaan vapaaehtoistoimintaan ja saada selville mahdollisia kehittämiskohteita. Tutkimuksen pääasiallisina näkökulmina on vapaaehtoisten johtaminen sekä prosessiajattelu ja asiakastyytyväisyys laadunhallinnan tukena. Avustajakeskuksessa on valmisteilla laatukäsikirja ja tämän tutkimuksen kautta haluttiin saada esille myös vapaaehtoisten näkökulma laatukysymyksiin.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselylomake laadittiin Webropol-ohjelman avulla. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kaikki Avustajakeskuksen vapaaehtoisavustajat. Kyselylomake lähetettiin 544 vapaaehtoiselle, joista kyselyyn vastasi 130. Kyselyn numeerinen aineisto analysoitiin suhteellisten ja absoluuttisten jakaumien ja keskiarvojen avulla. Avoimet vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä ja tulosten tulkinnassa yhdisteltiin määrällisen ja laadullisen aineiston antamia tuloksia, jotta saataisiin mahdollisimman kattava kuva tutkittavasta aiheesta.
Tulosten mukaan Avustajakeskuksen vapaaehtoiset ovat melko tyytyväisiä toiminnan organisointiin. Vapaaehtoistoiminnan prosessin eri osien välillä ei ollut huomattavia tyytyväisyyseroja, mutta kaikissa prosessin vaiheissa tuli esille tiedotuksen tehostamisen tarve. Toimiva tiedotus oli myös useimmiten mainittu hyvin organisoidun vapaaehtoistoiminnan tunnuspiirre. Tyytyväisyyttä lisääväksi tekijäksi puolestaan osoittautui Avustajakeskuksen henkilökunta, joka sai runsaasti positiivista palautetta.
Sosiaaliset suhteet ovat yksi tärkeä osa vapaaehtoistoimintaa ja tulosten mukaan vastaajat kaipaavat enemmän vapaaehtoisten yhteisiä tapaamisia. Tulokset osoittivat myös, että vapaaehtoisena toimiminen on antanut suurimalle osalle vapaaehtoisista sisältöä omaan elämään ja tuonut paljon uusia kokemuksia. Jotta kaikilla vapaaehtoisilla olisi mahdollisuudet hyötyä vapaaehtoistoiminnan tuottamista hyvinvointivaikutuksista, Avustajakeskuksen tulisi miettiä, miten tieto tarjolla olevista vapaaehtoiskeikoista saataisiin tasapuolisemmin kaikille vapaaehtoisille.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselylomake laadittiin Webropol-ohjelman avulla. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kaikki Avustajakeskuksen vapaaehtoisavustajat. Kyselylomake lähetettiin 544 vapaaehtoiselle, joista kyselyyn vastasi 130. Kyselyn numeerinen aineisto analysoitiin suhteellisten ja absoluuttisten jakaumien ja keskiarvojen avulla. Avoimet vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä ja tulosten tulkinnassa yhdisteltiin määrällisen ja laadullisen aineiston antamia tuloksia, jotta saataisiin mahdollisimman kattava kuva tutkittavasta aiheesta.
Tulosten mukaan Avustajakeskuksen vapaaehtoiset ovat melko tyytyväisiä toiminnan organisointiin. Vapaaehtoistoiminnan prosessin eri osien välillä ei ollut huomattavia tyytyväisyyseroja, mutta kaikissa prosessin vaiheissa tuli esille tiedotuksen tehostamisen tarve. Toimiva tiedotus oli myös useimmiten mainittu hyvin organisoidun vapaaehtoistoiminnan tunnuspiirre. Tyytyväisyyttä lisääväksi tekijäksi puolestaan osoittautui Avustajakeskuksen henkilökunta, joka sai runsaasti positiivista palautetta.
Sosiaaliset suhteet ovat yksi tärkeä osa vapaaehtoistoimintaa ja tulosten mukaan vastaajat kaipaavat enemmän vapaaehtoisten yhteisiä tapaamisia. Tulokset osoittivat myös, että vapaaehtoisena toimiminen on antanut suurimalle osalle vapaaehtoisista sisältöä omaan elämään ja tuonut paljon uusia kokemuksia. Jotta kaikilla vapaaehtoisilla olisi mahdollisuudet hyötyä vapaaehtoistoiminnan tuottamista hyvinvointivaikutuksista, Avustajakeskuksen tulisi miettiä, miten tieto tarjolla olevista vapaaehtoiskeikoista saataisiin tasapuolisemmin kaikille vapaaehtoisille.