Asiakaskannattavuusvertailu : Case: Talotehtaat
Röyhkiö, Maarit; Suuripää, Olga (2013)
Röyhkiö, Maarit
Suuripää, Olga
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Pihlavan Ikkuna Oy:n asiakkaina olevien talotehtaiden kannattavuutta. Tavoitteena oli selvittää, mikä talotehtaista on kannattavin, kun huomioitiin hintojen lisäksi myös maksuehdot, kuljetuskustannukset, hinnastot, käteisalennukset, vuosihyvitykset ja reklamaatiokustannukset. Tutkimuksessa otettiin huomioon myös asiakastyytyväisyys. Opinnäytetyön aihetta sen tekijät ehdottivat itse, koska talotehtaiden kannattavuudesta on puhuttu paljon ja talotehtaat ovat iso asiakaskunta Pihlavan Ikkuna Oy:lle. Tutkimuksen ajanjaksona oli vuosi 2012, sillä kyseisen vuoden tulos on jo selvillä. Opinnäytetyön liitteet sisältävät salassa pidettäviä tietoja.
Tutkimuksessa käytettiin Pihlavan Ikkuna Oy:n Wintime-taloushallinto-ohjelman raportteja, V3-ikkunaohjelmaa, Planner- ja reklamaatio-ohjelmaa. Tiedot koottiin yhteen Excel-taulukkolaskentaohjelmaa käyttäen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinatilannetta, kannattavuutta ja liikevaihtoa. Tämän jälkeen opinnäytetyössä käsitellään talotehtaiden hintojen muodostumista, käteisalennuksia, vuosihyvityksiä, kuljetuskustannuksia, reklamaatioita ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimuksen perusteella selvisi talotehtaiden asiakaskannattavuus Pihlavan Ikkuna Oy:n kannalta. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa siitä, onko aiheellista jättää pois jokin talotehtaista vai onko syytä säilyttää kaikki talotehtaat asiakkaina, sillä tehdas tarvitsee riittävästi volyymia. Lisäksi saatiin tietoa päätöksentekoa varten koskien hintoja, laatua ja reklamaatioita. Kannattavuuden kehittämistä varten yritys sai tarvitsemaansa tietoa.
Tutkimuksessa käytettiin Pihlavan Ikkuna Oy:n Wintime-taloushallinto-ohjelman raportteja, V3-ikkunaohjelmaa, Planner- ja reklamaatio-ohjelmaa. Tiedot koottiin yhteen Excel-taulukkolaskentaohjelmaa käyttäen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinatilannetta, kannattavuutta ja liikevaihtoa. Tämän jälkeen opinnäytetyössä käsitellään talotehtaiden hintojen muodostumista, käteisalennuksia, vuosihyvityksiä, kuljetuskustannuksia, reklamaatioita ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimuksen perusteella selvisi talotehtaiden asiakaskannattavuus Pihlavan Ikkuna Oy:n kannalta. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa siitä, onko aiheellista jättää pois jokin talotehtaista vai onko syytä säilyttää kaikki talotehtaat asiakkaina, sillä tehdas tarvitsee riittävästi volyymia. Lisäksi saatiin tietoa päätöksentekoa varten koskien hintoja, laatua ja reklamaatioita. Kannattavuuden kehittämistä varten yritys sai tarvitsemaansa tietoa.