Elämäntapamuutos : Medstep perehdytysopas valmentajille
Naulo, Eveliina (2013)
Naulo, Eveliina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020716
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tukea elämäntapamuutoksen parissa työskentelevien valmentajien työtä ja yhtenäistää Medstep yrityksen perehdytysprosessia. Medstep on kokonaisvaltaisia liikunta- ja hyvinvointipalveluita yksilöille ja yrityksille tuottava yksityinen yritys.
Perehdytysopas on tehty yhteistyössä Medstepin henkilökunnan kanssa ja se on tarkoitettu yrityksen työntekijöiden käyttöön uusien valmentajien perehdytysprosessia tukemaan. Oppaan avulla voidaan perehdyttää käytännönasioiden pariin myös muita työntekijöitä.
Opas sisältää tietoa yrityksestä, henkilöstöstä, konseptista sekä käytännön toimintata-voista. Elämäntapamuutokseen sopii valmennusmenetelmäksi Prochaskan & DiCle-menten transteoreettinen muutosvaihemalli, jota on käytetty hyvin paljon erilaisissa käytöksen muutokseen tähtäävissä projekteissa.
Valmentaminen helpottuu, kun on teoreettinen malli muutoksen etenemisestä. Muutos on kuitenkin aina yksilöllinen prosessi. Valmentajan tärkeimpiä tehtäviä on motivoida henkilöä yksilöllisesti, olla tukena ja käsitellä muutokseen vaadittavia toimenpiteitä sekä valmistaa niin sanottuihin muutokseen kuuluviin repsahduksiin. Sisäinen motivaation luominen on onnistumisen ydin. Tulee kuitenkin muistaa, että muutosta ei voi tehdä asiakkaan puolesta.
Huolellinen perehdytys lisää työntekijöiden sitoutumista ja työviihtyvyyttä. Yrityksen toiminnan kannalta on myös todella tärkeää, että perehdytys on yhtenäistä ja pitää kai-kille sisällään samat asiat. Brändin luomisen kannalta on olennaista, että kaikki puhuvat ja toteuttavat palveluita samalla tavalla.
Tulevaisuudessa oppaaseen voisi liittää case – esimerkkejä asiakkaista, jotka ovat läpi-käyneet elämäntapamuutoksen. Tutkimuksia voisi tehdä kyselyjen muodossa sekä val-mentajille/ työntekijöille, joita oppaan avulla on perehdytetty, ja tutkia sen soveltuvuut-ta tähän tarkoitukseen sekä sen vastaavuutta käytännön toiminnan kanssa. Sen lisäksi kyselytutkimuksen voisi tehdä asiakkaille valmennuksen onnistumiseen liittyen; miten he ovat kokeneet valmentajan toiminnan tukevan elämäntapamuutoksen toteuttamista.
Perehdytysopas on tehty yhteistyössä Medstepin henkilökunnan kanssa ja se on tarkoitettu yrityksen työntekijöiden käyttöön uusien valmentajien perehdytysprosessia tukemaan. Oppaan avulla voidaan perehdyttää käytännönasioiden pariin myös muita työntekijöitä.
Opas sisältää tietoa yrityksestä, henkilöstöstä, konseptista sekä käytännön toimintata-voista. Elämäntapamuutokseen sopii valmennusmenetelmäksi Prochaskan & DiCle-menten transteoreettinen muutosvaihemalli, jota on käytetty hyvin paljon erilaisissa käytöksen muutokseen tähtäävissä projekteissa.
Valmentaminen helpottuu, kun on teoreettinen malli muutoksen etenemisestä. Muutos on kuitenkin aina yksilöllinen prosessi. Valmentajan tärkeimpiä tehtäviä on motivoida henkilöä yksilöllisesti, olla tukena ja käsitellä muutokseen vaadittavia toimenpiteitä sekä valmistaa niin sanottuihin muutokseen kuuluviin repsahduksiin. Sisäinen motivaation luominen on onnistumisen ydin. Tulee kuitenkin muistaa, että muutosta ei voi tehdä asiakkaan puolesta.
Huolellinen perehdytys lisää työntekijöiden sitoutumista ja työviihtyvyyttä. Yrityksen toiminnan kannalta on myös todella tärkeää, että perehdytys on yhtenäistä ja pitää kai-kille sisällään samat asiat. Brändin luomisen kannalta on olennaista, että kaikki puhuvat ja toteuttavat palveluita samalla tavalla.
Tulevaisuudessa oppaaseen voisi liittää case – esimerkkejä asiakkaista, jotka ovat läpi-käyneet elämäntapamuutoksen. Tutkimuksia voisi tehdä kyselyjen muodossa sekä val-mentajille/ työntekijöille, joita oppaan avulla on perehdytetty, ja tutkia sen soveltuvuut-ta tähän tarkoitukseen sekä sen vastaavuutta käytännön toiminnan kanssa. Sen lisäksi kyselytutkimuksen voisi tehdä asiakkaille valmennuksen onnistumiseen liittyen; miten he ovat kokeneet valmentajan toiminnan tukevan elämäntapamuutoksen toteuttamista.
