Markkinoinnin ja strategian merkitys uudelle ravintolalle: Case Kita no Sushi
Räisänen, Jarno (2013)
Räisänen, Jarno
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120801
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää japanilainen ravintolayritys Rovaniemelle. Työllä ei ole toimeksiantajaa, mutta työn motivaatiolähteenä toimii tekijän oma mielenkiinto yrityksen perustamista kohtaan. Rovaniemellä ei ole tällä hetkellä pelkästään japanilaiseen ruokakulttuuriin suuntautunutta ravintolaa, jolloin mahdollisuus markkinarakoon löytyy. Opinnäytetyö aloitettiin elokuussa vuoden 2012 aikana.
Tietoperusta aiheiksi on valittu markkinointi ja strateginen suunnittelu. Markkinoinnin luku avataan markkinoinnin erilaisilla käsitteillä. Määritteiden avaamisen jälkeen keskitytään markkinoinnin ensiaskeleiden paikannukseen yrityksen kohdalla. Käytännössä avataan markkinointisuunnitelmaa sekä miten yritys pystyy hyödyntää sitä tulevaisuudessa. Markkinointisuunnitelman lisäksi alaluvussa käydään läpi sosiaalisen median tärkeyttä uudelle aloittavalle yritykselle. Strategia-luvun kohdalla selvitetään yrityksen informaatiokulkua ja keinoja yrityksen strategiseen suunnitteluun.
Produktin valmistuksen avuksi on valittu Alexander Osterwalderin The Business Model Canvas – mallia. Mallin tarkoituksena on tuoda uutta näkökulmaa perinteisiin liiketoimintasuunnitelmiin ja yksinkertaistaa liikeideoiden toteutuksia. Prosessikuvauksen aikana käydään läpi opinnäytetyön kulku kronologisessa järjestyksessä käyttäen tietoperustaa apuna.
Osterwalderin mallin vaikeudesta ravintolayrityksen perustamisesta huolimatta oppiminen oli erittäin laajaa. Markkinointitietouden lisääminen sosiaalisen median kohdalla ja tiedon kerääminen strategiaa varten olivat suurimmat oppimisalueet opinnäytetyön kannalta.
Yrittäjyydestä luopumisesta huolimatta, liikeidea on toteuttavissa. Alustavana liikeideana Kita no Sushi on erinomainen, mutta se vaatii edelleen tärkeimmät kannattavuuslaskelmat. Toisin sanoen liikeidea tulisi viedä pidemmälle ja saada toinen keittiöpuolelle suuntautunut omistaja, jotta yritys saataisiin toimimaan.
Tietoperusta aiheiksi on valittu markkinointi ja strateginen suunnittelu. Markkinoinnin luku avataan markkinoinnin erilaisilla käsitteillä. Määritteiden avaamisen jälkeen keskitytään markkinoinnin ensiaskeleiden paikannukseen yrityksen kohdalla. Käytännössä avataan markkinointisuunnitelmaa sekä miten yritys pystyy hyödyntää sitä tulevaisuudessa. Markkinointisuunnitelman lisäksi alaluvussa käydään läpi sosiaalisen median tärkeyttä uudelle aloittavalle yritykselle. Strategia-luvun kohdalla selvitetään yrityksen informaatiokulkua ja keinoja yrityksen strategiseen suunnitteluun.
Produktin valmistuksen avuksi on valittu Alexander Osterwalderin The Business Model Canvas – mallia. Mallin tarkoituksena on tuoda uutta näkökulmaa perinteisiin liiketoimintasuunnitelmiin ja yksinkertaistaa liikeideoiden toteutuksia. Prosessikuvauksen aikana käydään läpi opinnäytetyön kulku kronologisessa järjestyksessä käyttäen tietoperustaa apuna.
Osterwalderin mallin vaikeudesta ravintolayrityksen perustamisesta huolimatta oppiminen oli erittäin laajaa. Markkinointitietouden lisääminen sosiaalisen median kohdalla ja tiedon kerääminen strategiaa varten olivat suurimmat oppimisalueet opinnäytetyön kannalta.
Yrittäjyydestä luopumisesta huolimatta, liikeidea on toteuttavissa. Alustavana liikeideana Kita no Sushi on erinomainen, mutta se vaatii edelleen tärkeimmät kannattavuuslaskelmat. Toisin sanoen liikeidea tulisi viedä pidemmälle ja saada toinen keittiöpuolelle suuntautunut omistaja, jotta yritys saataisiin toimimaan.