Yrityskuvan ja palvelun kehittäminen: Fysio42 Oy, Savonlinna
Leikas, Miia; Turtiainen, Mirva (2013)
Leikas, Miia
Turtiainen, Mirva
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520315
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa savonlinnalaisen fysioterapiayrityksen, Fysio42 Oy:n, asiakastyy-tyväisyyttä tutkimalla yrityskuvaa sekä palvelua asiakasnäkökulmasta. Halusimme saada asiakkailta mielikuvia yrityksestä, joiden perusteella teimme kehitysehdotuksia. Tutkimuskysymyksinä oli ” Miten Fysio42 Oy:n toimintaa tai palvelua voi kehittää?” sekä ”Mikä on Fysio42 Oy:n imago asiakkaiden näkö-kulmasta?”
Teoriapohja koostui kahdesta viitekehyksestä: yrityskuvasta sekä palvelusta. Yrityskuvatutkimuksia löytyi useilta aloilta, mutta ei yhtäkään fysioterapia-alalle toteutettua. Fysio42 Oy:lle ei ole aikaisemmin tehty lainkaan tutkimuksia. Toteutimme kvantitatiivisen asiakaskyselyn sähköisenä sekä paperiversiona syyskuussa 2013. Puolistrukturoidut kyselylomakkeet jaettiin asiakkaille vastattavaksi hoitokäyntien yhteydessä sekä sähköiset lomakkeet lähetettiin asiakkaille sähköpostitse sekä yrityksen Facebook- sivustolla. Kaiken kaikkiaan asiakaskyselyyn vastasi 95 henkilöä.
Vastanneista asiakkaista selkeästi suurin osa oli keski-ikäisiä, 46 – 65 -vuotiaita. Kaikista vastanneista 82 henkilöä oli käyttänyt palveluja Savonlinnan toimipisteessä ja 18 henkilöä Punkaharjulla. Käytetyin hoi-tomuoto asiakkaiden keskuudessa oli fysioterapia. Asiakkaiden mielestä Fysio42 Oy on yrityksenä eniten luotettava ja henkilöstö ammattitaitoista. Eniten negatiivista palautetta saivat parkkipaikat sekä henkilö-kunnan tavoitettavuus. Suurimmaksi osaksi asiakkaat olivat löytäneet yrityksen henkilöstön sekä tuttujen välityksellä. Asiakkaat valitsivat yrityksen pääasiassa henkilöstön, palvelun laadun sekä sijainnin perusteella. Lähestulkoon kaikki asiakkaat kuitenkin suosittelisivat yritystä toisille.
Fysio42 Oy:n yrityskuva ja palvelu ovat hyvällä mallilla, mutta esiin kuitenkin nousi muutamia asioita, joita voi vielä kehittää entisestään. Kehitettäviä asioita olivat muun muassa henkilökunnan tavoitettavuus sekä Savonlinnan toimipisteen parkkipaikat. Jatkotutkimusehdotuksena tulevaisuudessa voisi olla markkinointitutkimus, koska vain pieni osa asiakkaista oli löytänyt yrityksen mainonnan kautta.
Teoriapohja koostui kahdesta viitekehyksestä: yrityskuvasta sekä palvelusta. Yrityskuvatutkimuksia löytyi useilta aloilta, mutta ei yhtäkään fysioterapia-alalle toteutettua. Fysio42 Oy:lle ei ole aikaisemmin tehty lainkaan tutkimuksia. Toteutimme kvantitatiivisen asiakaskyselyn sähköisenä sekä paperiversiona syyskuussa 2013. Puolistrukturoidut kyselylomakkeet jaettiin asiakkaille vastattavaksi hoitokäyntien yhteydessä sekä sähköiset lomakkeet lähetettiin asiakkaille sähköpostitse sekä yrityksen Facebook- sivustolla. Kaiken kaikkiaan asiakaskyselyyn vastasi 95 henkilöä.
Vastanneista asiakkaista selkeästi suurin osa oli keski-ikäisiä, 46 – 65 -vuotiaita. Kaikista vastanneista 82 henkilöä oli käyttänyt palveluja Savonlinnan toimipisteessä ja 18 henkilöä Punkaharjulla. Käytetyin hoi-tomuoto asiakkaiden keskuudessa oli fysioterapia. Asiakkaiden mielestä Fysio42 Oy on yrityksenä eniten luotettava ja henkilöstö ammattitaitoista. Eniten negatiivista palautetta saivat parkkipaikat sekä henkilö-kunnan tavoitettavuus. Suurimmaksi osaksi asiakkaat olivat löytäneet yrityksen henkilöstön sekä tuttujen välityksellä. Asiakkaat valitsivat yrityksen pääasiassa henkilöstön, palvelun laadun sekä sijainnin perusteella. Lähestulkoon kaikki asiakkaat kuitenkin suosittelisivat yritystä toisille.
Fysio42 Oy:n yrityskuva ja palvelu ovat hyvällä mallilla, mutta esiin kuitenkin nousi muutamia asioita, joita voi vielä kehittää entisestään. Kehitettäviä asioita olivat muun muassa henkilökunnan tavoitettavuus sekä Savonlinnan toimipisteen parkkipaikat. Jatkotutkimusehdotuksena tulevaisuudessa voisi olla markkinointitutkimus, koska vain pieni osa asiakkaista oli löytänyt yrityksen mainonnan kautta.