Mikkelin Kasarmin kampuskierroksen tuotteistaminen
Grönroos, Annukka (2013)
Grönroos, Annukka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920443
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö alkoi ammattikorkeakoulun ravintolapalveluiden pyynnöstä tuotteistaa Mikkelin ammattikorkeakoulun Kasarmin kampuskierros. Ongelmana oli muun muassa puuttuva opaslista ja kierroksen toistuvuus. Myös kierrosten lisääntyminen kampuksella oli taka-ajatuksena.
Tutkimusongelmaksi nousi siis kuinka kampuskierros tuotteistetaan. Tavoitteena oli luoda uusia kier-rosmalleja, parantaa markkinointia sekä luoda lista oppaista ja heidän varahenkilöistään, joihin voi kier-roksia tilatessa ottaa yhteyttä. Toiveena oli myös markkinointiflyerin luominen asiakkaille.
Opinnäytetyön teorian ensimmäinen osa koostuu tuotteistamisesta. Osuudessa kerrotaan mitä on tuot-teistaminen, kuinka se tapahtuu ja viitataan asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen. Teorian toinen osuus koskee markkinointiviestintää, jossa perehdytään markkinointiviestinnän vaikutuksiin, suunnitte-luun ja hyvään markkinointiviestintään. Kerron myös Mikkelin ammattikorkeakoulusta, sen historiasta ja perehdyn toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiin sekä työn vaatimasta prosessista. Lopussa esittelen uudet kierrosmallit, opaslistan sekä flyerin jotka loin Mikkelin ammattikorkeakoululle opitun pohjalta.
Tuloksena Kasarmin kampuskierroksen tuotteistamisesta syntyi kolme eri asiakasryhmälle sopivaa kier-rosmallia, jotka ovat muunneltavia toiveiden mukaan tai valmiita tarjottaviksi sellaisenaan asiakkaille. Lisäksi suunnittelin opaslistan tulevaisuutta varten, jotta kierrosten organisointi sujuisi helpommin. Tu-loksia varten haastattelin koulun henkilökuntaan kuuluvia henkilöitä ja vertasin tuotoksia sekä niiden toimivuutta teoriaan.
Tutkimusongelmaksi nousi siis kuinka kampuskierros tuotteistetaan. Tavoitteena oli luoda uusia kier-rosmalleja, parantaa markkinointia sekä luoda lista oppaista ja heidän varahenkilöistään, joihin voi kier-roksia tilatessa ottaa yhteyttä. Toiveena oli myös markkinointiflyerin luominen asiakkaille.
Opinnäytetyön teorian ensimmäinen osa koostuu tuotteistamisesta. Osuudessa kerrotaan mitä on tuot-teistaminen, kuinka se tapahtuu ja viitataan asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen. Teorian toinen osuus koskee markkinointiviestintää, jossa perehdytään markkinointiviestinnän vaikutuksiin, suunnitte-luun ja hyvään markkinointiviestintään. Kerron myös Mikkelin ammattikorkeakoulusta, sen historiasta ja perehdyn toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiin sekä työn vaatimasta prosessista. Lopussa esittelen uudet kierrosmallit, opaslistan sekä flyerin jotka loin Mikkelin ammattikorkeakoululle opitun pohjalta.
Tuloksena Kasarmin kampuskierroksen tuotteistamisesta syntyi kolme eri asiakasryhmälle sopivaa kier-rosmallia, jotka ovat muunneltavia toiveiden mukaan tai valmiita tarjottaviksi sellaisenaan asiakkaille. Lisäksi suunnittelin opaslistan tulevaisuutta varten, jotta kierrosten organisointi sujuisi helpommin. Tu-loksia varten haastattelin koulun henkilökuntaan kuuluvia henkilöitä ja vertasin tuotoksia sekä niiden toimivuutta teoriaan.