Tukea tarvitsevan opiskelijan roolikartta : - työväline toisen asteen opiskelijoiden kanssa työskenteleville
Pihlaja, Anniina (2010)
Pihlaja, Anniina
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920515
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Folkhälsanin ruotsinkielistä På Rätt Spår -projektia, jonka tavoitteena on tukea keskeyttämisvaarassa olevia toisen asteen opiskelijoita ja ehkäistä näiden nuorten syrjäytymistä.
Opinnäytetyössä käsitellään toisen asteen opiskelijan itsenäistymistä, koulumotivaatiota ja -menestystä, kotitaustaa ja lähipiiriä. Lisäksi opinnäytetyö selvittää ammattilaisen roolia nuoren tukena ja antaa tietoa muista roolikartoista, joiden pohjalta idea tukea tarvitsevan opiskelijan roolikartasta syntyi. Opiskelijan roolikartta on väline vuorovaikutuksen luomiseen, se ei itsessään anna vastauksia nuoren kanssa kohtaamiin haasteisiin. Se auttaa nuorta itsetuntemuksessa ja oman elämänsä jäsentämisessä etenkin opintoihin liittyvissä asioissa. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Millaisiin ongelmiin opiskelija voi käyttää roolikarttaa? Millaista tukea hän voi saada koulussa?
Konkreettisesti roolikartta rakentuu laatikosta ja sen sisällä olevista korteista. Korteissa on kysymyksiä ja tehtäviä, joita voi soveltaa kahdenkeskisiin keskustelutilanteisiin sopiviksi sekä pienryhmä- tai koko luokan toiminnassa. Opiskelijan roolikarttaa voi käyttää kaikki nuoren koulunkäynnistä huolestuneet ammattilaiset, esimerkiksi psykologit, luokanvalvojat, koulukuraattorit, terveydenhoitajat tai nuorisotyöntekijät.
Opinnäytetyössä käsitellään toisen asteen opiskelijan itsenäistymistä, koulumotivaatiota ja -menestystä, kotitaustaa ja lähipiiriä. Lisäksi opinnäytetyö selvittää ammattilaisen roolia nuoren tukena ja antaa tietoa muista roolikartoista, joiden pohjalta idea tukea tarvitsevan opiskelijan roolikartasta syntyi. Opiskelijan roolikartta on väline vuorovaikutuksen luomiseen, se ei itsessään anna vastauksia nuoren kanssa kohtaamiin haasteisiin. Se auttaa nuorta itsetuntemuksessa ja oman elämänsä jäsentämisessä etenkin opintoihin liittyvissä asioissa. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Millaisiin ongelmiin opiskelija voi käyttää roolikarttaa? Millaista tukea hän voi saada koulussa?
Konkreettisesti roolikartta rakentuu laatikosta ja sen sisällä olevista korteista. Korteissa on kysymyksiä ja tehtäviä, joita voi soveltaa kahdenkeskisiin keskustelutilanteisiin sopiviksi sekä pienryhmä- tai koko luokan toiminnassa. Opiskelijan roolikarttaa voi käyttää kaikki nuoren koulunkäynnistä huolestuneet ammattilaiset, esimerkiksi psykologit, luokanvalvojat, koulukuraattorit, terveydenhoitajat tai nuorisotyöntekijät.