Markkinointikampanjan luonti Facebookissa
Tauriainen, Ilkka (2013)
Tauriainen, Ilkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020725
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on toimia suuntaa-antavana ohjeistuksena ensimmäistä markkinointikampanjaansa Facebookissa toteuttaville henkilöille. Alun teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti ilmiötä nimeltään sosiaalinen media, esitellään Facebook palveluna sekä tutustutaan hieman yleisideaan Facebook-markkinoinnin takana.
Varsinaisen tekovaiheen ohjeistuksessa käydään läpi kampanjan onnistumisen kannalta kriittistä alkusuunnittelua, jonka jälkeen siirrytään kampanjan elementtien luontia koskeviin ohjeisiin. Ohjeistossa käydään läpi yksityiskohtaisesti Facebook-sivun luonnin lisäksi laskeutumissivun suunnittelua sekä mainosten tekoa. Tekstissä on myös ohjeita liittyen mainosten kohdentamiseen, nimeämiseen, hinnoitteluun ja aikataulutukseen käytettäessä Facebookin mainostyökalua.
Kampanjaan kuuluvien elementtien luonnin jälkeen ohjeisto käsittelee mainosten testaamista käyttämällä yksinkertaista testausmenetelmää, sekä kampanjan seurantaa käyttäen hyödyksi Facebookin tarjoamia työkaluja.
Eri osa-alueissa käytössä olevien työkalujen toimintaa on avattu kertomalla, mitä eri painikkeiden, tekstikenttien jne. toiminnat ja tarkoitukset ovat. Kirjoitustyyli on pidetty mahdollisimman yksinkertaisena, jotta ohjeistoa voisivat seurata myös ne henkilöt, joille markkinoinnin ja Web 2.0:n termit eivät ole tuttuja.
Varsinaisen tekovaiheen ohjeistuksessa käydään läpi kampanjan onnistumisen kannalta kriittistä alkusuunnittelua, jonka jälkeen siirrytään kampanjan elementtien luontia koskeviin ohjeisiin. Ohjeistossa käydään läpi yksityiskohtaisesti Facebook-sivun luonnin lisäksi laskeutumissivun suunnittelua sekä mainosten tekoa. Tekstissä on myös ohjeita liittyen mainosten kohdentamiseen, nimeämiseen, hinnoitteluun ja aikataulutukseen käytettäessä Facebookin mainostyökalua.
Kampanjaan kuuluvien elementtien luonnin jälkeen ohjeisto käsittelee mainosten testaamista käyttämällä yksinkertaista testausmenetelmää, sekä kampanjan seurantaa käyttäen hyödyksi Facebookin tarjoamia työkaluja.
Eri osa-alueissa käytössä olevien työkalujen toimintaa on avattu kertomalla, mitä eri painikkeiden, tekstikenttien jne. toiminnat ja tarkoitukset ovat. Kirjoitustyyli on pidetty mahdollisimman yksinkertaisena, jotta ohjeistoa voisivat seurata myös ne henkilöt, joille markkinoinnin ja Web 2.0:n termit eivät ole tuttuja.