Hur skapas en känsla av delaktighet i barnskyddsprocessen? : En litteraturstudie förankrad i barns perspektiv
Engblom, Linda (2013)
Engblom, Linda
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020742
Tiivistelmä
Uudistettu Lastensuojelulaki (2008) asettaa lasten osallistumisen ja oikeuden tulla kuul-luksi tärkeään rooliin. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa lapsien näkökulman mahdollisuudesta osallisuuteen lastensuojeluprosessissa. Lapsien näkökulmasta osallisuuden mahdollisuuksista, kuvataan mielipide lastensuojelu prosessista kokonaisuudessaan. Lisäksi kartoitetaan sosiaalipedagogisen työn mahdollisuuksia osallisuuden tukemisessa. Opinnäytetyö vastaa seuraaviin kysymyksiin: Mitkä seikat edistävät lapsien mielestä osallisuuden tunteen saavuttamisen? Miten lapsien kokemukset mahdollisuudesta osallisuuteen, vaikuttavat mielipiteeseen lastensuojelu prosessista kokonaisuudessaan? Millä tavoin sosiaalipedagoginen työ voisi tukea ja edistää lapsien osallisuutta? Opinnäytetyö perustuu kahdeksan artikkelin tarkasteluun. Tutkimus osoittaa että useat tekijät vaikuttavat lasten käsitykseen mahdollisuudesta osallisuuteen. Luottamukselliset suhteet sekä lastensuojelun ammattilaisiin että läheisiin muodostavat lapsien mielipiteen osallisuuden toteutumisesta. Lapset peräänkuuluttavat luottamuksellisia suhteita ammattilaisiin sekä tukea läheisten suhteiden ylläpitämiseen. Päivittäin lasten kanssa työskentelevien kommunikaatio ja vuorovaikutus lapsien kanssa on tärkeässä roolissa. Iso osa osallisuuden toteutumiseen, juurtuu mahdollisuudesta päätöksentekoon. Lapset toivovat mahdollisuutta vaikuttaa päätökseen esim. sijoituspaikkaa valittaessa. Lisäksi kävi ilmi, että osallisuuden toteutumisen ehtona on tulla kuulluksi. Lapset toivovat että aikuiset kuuntelevat heitä ja ennen kaikkea ottavat lapsien kertomat asiat vakavasti. Lopuksi lapset ilmaisivat tarpeensa saada riittävää tietoa lastensuojeluasiastaan, saavuttaakseen osallisuuden tunteen. Sosiaalipedagoginen työmuoto voidaan nähdä voimavarana osallisuuden toteutumisen tukemisessa.