Riihimäen ruokapalvelun hallittu organisaatiomuutos
Aromaa, Tarja (2009)
Aromaa, Tarja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036999
Tiivistelmä
Julkisella ja yksityisellä sektorilla organisaatiomuutokset ovat nykypäivää. Tehokkuusvaatimukset ovat kasvaneet, ja varsinkin julkisella sektorilla toiminta on saatava aikaan mahdollisimman vähin kustannuksin. Tämä koskee myös tässä työssä esitettyjä kuntien ja kaupunkien ruokapalveluita, jotka ovat vuosien varrella joutuneet tuottamaan ateriapalvelut aina vain pienemmillä resursseilla.
Parhaimmillaan organisaatiomuutos tuo taloudellisten säästöjen lisäksi myös uusia mahdollisuuksia luoda jotain täysin uutta ja hyvin toimivaa. Organisaation muuttaminen siten, että se toimii paremmin, lisää myös työntekijöiden hyvinvointia. Organisaatiomuutokset kuitenkin epäonnistuvat usein. Taloudelliset hyödyt jäävät saavuttamatta ja työhyvinvointi sekä organisaation toimintakyky heikkenevät entisestään.
Tämän työn teoreettisessa viitekehyksessä organisaatiomuutosta tarkastellaan neljästä eri näkökulmasta. Näitä ovat vastuullisuus, strateginen johtaminen, henkilöstöjohtaminen ja kumppanuus. Näin syvennetään ymmärrystä hyvästä johtamisesta sekä hyvästä organisaatiosta.
On olemassa johtamisen teorioita, jotka antavat hyvän lähtökohdan organisaatiomuutoksen dynamiikan ymmärtämiseksi, mutta organisaation johdolle ei ole valmiita työkaluja muutosprosessin läpiviemiseksi. Tämän työn tarkoitus on tuottaa malli, joka on sovellettavissa erikokoisten organisaatioiden muutosprosessien hallintaan. Tätä hallitun muutosprosessin työkalua on käytännössä kokeiltu Riihimäen kaupungin ruokapalvelujen organisaatiomuutoksessa, ja saadut tulokset on esitetty.
Hallitun organisaatiomuutoksen malli osoittautui toimivaksi, ja sen alussa asetetut tavoitteet toteutuivat. Mallin mukainen muutosprosessin johtaminen lisäsi merkittävästi henkilöstön ja sidosryhmien sitoutumista organisaatiomuutoksen onnistuneeseen läpivientiin.
Parhaimmillaan organisaatiomuutos tuo taloudellisten säästöjen lisäksi myös uusia mahdollisuuksia luoda jotain täysin uutta ja hyvin toimivaa. Organisaation muuttaminen siten, että se toimii paremmin, lisää myös työntekijöiden hyvinvointia. Organisaatiomuutokset kuitenkin epäonnistuvat usein. Taloudelliset hyödyt jäävät saavuttamatta ja työhyvinvointi sekä organisaation toimintakyky heikkenevät entisestään.
Tämän työn teoreettisessa viitekehyksessä organisaatiomuutosta tarkastellaan neljästä eri näkökulmasta. Näitä ovat vastuullisuus, strateginen johtaminen, henkilöstöjohtaminen ja kumppanuus. Näin syvennetään ymmärrystä hyvästä johtamisesta sekä hyvästä organisaatiosta.
On olemassa johtamisen teorioita, jotka antavat hyvän lähtökohdan organisaatiomuutoksen dynamiikan ymmärtämiseksi, mutta organisaation johdolle ei ole valmiita työkaluja muutosprosessin läpiviemiseksi. Tämän työn tarkoitus on tuottaa malli, joka on sovellettavissa erikokoisten organisaatioiden muutosprosessien hallintaan. Tätä hallitun muutosprosessin työkalua on käytännössä kokeiltu Riihimäen kaupungin ruokapalvelujen organisaatiomuutoksessa, ja saadut tulokset on esitetty.
Hallitun organisaatiomuutoksen malli osoittautui toimivaksi, ja sen alussa asetetut tavoitteet toteutuivat. Mallin mukainen muutosprosessin johtaminen lisäsi merkittävästi henkilöstön ja sidosryhmien sitoutumista organisaatiomuutoksen onnistuneeseen läpivientiin.