Ruoalla on merkitystä kotimaan matkalla
Rajainmäki, Jennifer (2013)
Rajainmäki, Jennifer
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120909
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaista ruokaa suomalaiset haluavat syödä koti-maan vapaa-ajan matkallaan. Tarkoituksena oli myös selvittää, missä kotimaan matkailijat haluavat syödä ja miten sekä millä perusteella he valitsevat ruokapaikan. Tämä opin-näytetyö on toteutettu osana suurempaa RUOKA&MATKAILU -hanketta, jossa ra-hoittajina toimii HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu ja maa- ja metsätalousministe-riö.
Matkailun kysynnästä täysin tai lähes riippuvaisia matkailutoimialaan kuuluvia yrityksiä vuonna 2009 oli Suomessa 27 700 ja niiden liikevaihto oli yhteensä 13,5 miljardia euroa. Näistä yrityksistä koostuu Suomen matkailuklusteri. Vuoden 2008 taantumasta huoli-matta Suomessa kotimaan matkailu on pysynyt ennallaan tai jopa lisääntynyt.
Ruoan merkitys matkailussa on parhaimmillaan ainutlaatuisia ja mieleenpainuvia elä-myksiä. Kun paikallinen ruoka on osa onnistunutta matkakokemusta ja on siis yhä use-ammin kriteeri jopa matkakohteen valinnassa, asettaa se sen yhdeksi suurimmista kil-pailutekijöistä matkakohteiden välillä.
Tässä tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidun kyselylomakkeen ja havainnoinnin avulla. Kyselyyn vastasi 101 henkilöä ja havainnoitavina oli 28 henkilöä. Kyselyn tulokset on analysoitu käyttämällä Webropol tiedonkeruu- ja analysointi järjestelmää ja ha-vainnointiaineisto sisällön analyysia käyttäen.
Vastaajista suurin osa oli 26–45-vuotiaita naisia. Suomalaiset kotimaan vapaa-ajan mat-kailijat haluavat syödä terveellistä ravintola- ja kotiruokaa mieluiten siistissä ja paikalli-sessa ravintolassa. Ravintola löydetään useimmiten tuttavien ja muiden suositusten- sekä vanhojen tottumusten perusteella tai Internetistä. Ruoalla on tutkimuksen mukaan melko paljon merkitystä ja lähi- ja paikallisruoka on joskus tai usein yksi ruokapaikan valintakriteereistä.
Suomen matkailuyritysten tulisi kiinnittää huomiota ruokatuotteiden terveellisyyteen, ruokapaikkojen siisteyteen ja paikalliseen omaleimaisuuteen. Yleistyvien mobiililaitteiden takia www- sivut tulisi löytyä myös mobiiliverkosta. Koska kotimaan matkailijat liikkuvat useimmiten autolla, ruokapaikkojen olisi hyvä sijaita suosittujen kulkuyhteyksien varrella.
Matkailun kysynnästä täysin tai lähes riippuvaisia matkailutoimialaan kuuluvia yrityksiä vuonna 2009 oli Suomessa 27 700 ja niiden liikevaihto oli yhteensä 13,5 miljardia euroa. Näistä yrityksistä koostuu Suomen matkailuklusteri. Vuoden 2008 taantumasta huoli-matta Suomessa kotimaan matkailu on pysynyt ennallaan tai jopa lisääntynyt.
Ruoan merkitys matkailussa on parhaimmillaan ainutlaatuisia ja mieleenpainuvia elä-myksiä. Kun paikallinen ruoka on osa onnistunutta matkakokemusta ja on siis yhä use-ammin kriteeri jopa matkakohteen valinnassa, asettaa se sen yhdeksi suurimmista kil-pailutekijöistä matkakohteiden välillä.
Tässä tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidun kyselylomakkeen ja havainnoinnin avulla. Kyselyyn vastasi 101 henkilöä ja havainnoitavina oli 28 henkilöä. Kyselyn tulokset on analysoitu käyttämällä Webropol tiedonkeruu- ja analysointi järjestelmää ja ha-vainnointiaineisto sisällön analyysia käyttäen.
Vastaajista suurin osa oli 26–45-vuotiaita naisia. Suomalaiset kotimaan vapaa-ajan mat-kailijat haluavat syödä terveellistä ravintola- ja kotiruokaa mieluiten siistissä ja paikalli-sessa ravintolassa. Ravintola löydetään useimmiten tuttavien ja muiden suositusten- sekä vanhojen tottumusten perusteella tai Internetistä. Ruoalla on tutkimuksen mukaan melko paljon merkitystä ja lähi- ja paikallisruoka on joskus tai usein yksi ruokapaikan valintakriteereistä.
Suomen matkailuyritysten tulisi kiinnittää huomiota ruokatuotteiden terveellisyyteen, ruokapaikkojen siisteyteen ja paikalliseen omaleimaisuuteen. Yleistyvien mobiililaitteiden takia www- sivut tulisi löytyä myös mobiiliverkosta. Koska kotimaan matkailijat liikkuvat useimmiten autolla, ruokapaikkojen olisi hyvä sijaita suosittujen kulkuyhteyksien varrella.