Autovuokraamo Europcarin hinnoittelun kehittäminen hintavertailun ja revenue managementin avulla
Tegelberg, Ilkka (2013)
Tegelberg, Ilkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä hintavertailu Autovuokraamo Europcarin ja sen kolmen kilpailijan välillä. Hintavertailu toteutettiin empiirisenä tutkimuksena. Työssä perehdyttiin myös revenue managementin teoriaan, joka toimi työn teoreettisena viitekehyksenä. Tavoitteena oli hintavertailusta saatujen tietojen perusteella löytää uusia ideoita Europcarin hinnoitteluun ja siihen liittyvään toimintaan. Tulokset perustuivat revenue managementin teoriaan ja niihin haettiin tukea myös muilta revenue managementia käyttäviltä aloilta.
Revenue managementia voidaan kuvata hinnoittelukeinona, vaikka sitä on mahdollista käyttää myös seurantatyökaluna. Revenue managementin pääperiaate on tuottojen maksimointi. Revenue managementin teoria voidaan jakaa hinnoitteluhallintaan ja kapasiteettihallintaan sekä palvelutoimitusprosessien hallintaan. Revenue managementia käytetään erityisesti palvelualoilla.
Hintavertailusta kerättyä tietoa tutkimalla kävi ilmi, että hinnoittelu on kaikilla vertailluilla yrityksillä melko samanlaista. Hintaeroja yritysten väliltä löydettiin, mutta hinnoittelu noudatti kaikilla yrityksillä melko identtistä kaavaa, jossa asiakkaalle tarjottiin vain yksi hintavaihtoehto kullekin ajankohdalle. Kehittämisen varaa löytyi erityisesti toimeksiantajan viikonloppuihin kohdistuvasta hinnoittelusta sekä joiltain osin myös sesonkihinnoittelusta.
Työn merkittävin tulos oli se, että revenue managementin käytön lisääminen voisi olla kannattavaa Europcarin toiminnassa tarkoittaen esimerkiksi erilaistetun hinnoittelun, hintaluokkien ja ennakkovaraajan etujen käyttöönottoa sekä käytössä olevien tietojärjestelmien yhteentoimivuuden parantamista tai uuden tietojärjestelmän luomista. Revenue managementin käytön lisääminen vaatisi joiltain osin myös resursseihin, kuten vastuuhenkilöihin ja järjestelmiin, panostamista. Ehdotettujen toimenpiteiden ja ideoiden käyttöönotosta päättää Europcar parhaaksi katsomallaan tavalla.
Revenue managementia voidaan kuvata hinnoittelukeinona, vaikka sitä on mahdollista käyttää myös seurantatyökaluna. Revenue managementin pääperiaate on tuottojen maksimointi. Revenue managementin teoria voidaan jakaa hinnoitteluhallintaan ja kapasiteettihallintaan sekä palvelutoimitusprosessien hallintaan. Revenue managementia käytetään erityisesti palvelualoilla.
Hintavertailusta kerättyä tietoa tutkimalla kävi ilmi, että hinnoittelu on kaikilla vertailluilla yrityksillä melko samanlaista. Hintaeroja yritysten väliltä löydettiin, mutta hinnoittelu noudatti kaikilla yrityksillä melko identtistä kaavaa, jossa asiakkaalle tarjottiin vain yksi hintavaihtoehto kullekin ajankohdalle. Kehittämisen varaa löytyi erityisesti toimeksiantajan viikonloppuihin kohdistuvasta hinnoittelusta sekä joiltain osin myös sesonkihinnoittelusta.
Työn merkittävin tulos oli se, että revenue managementin käytön lisääminen voisi olla kannattavaa Europcarin toiminnassa tarkoittaen esimerkiksi erilaistetun hinnoittelun, hintaluokkien ja ennakkovaraajan etujen käyttöönottoa sekä käytössä olevien tietojärjestelmien yhteentoimivuuden parantamista tai uuden tietojärjestelmän luomista. Revenue managementin käytön lisääminen vaatisi joiltain osin myös resursseihin, kuten vastuuhenkilöihin ja järjestelmiin, panostamista. Ehdotettujen toimenpiteiden ja ideoiden käyttöönotosta päättää Europcar parhaaksi katsomallaan tavalla.