Joukkoliikennesektorin osaamistarpeet
Seppälä, Heidi (2013)
Seppälä, Heidi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221011
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän työn on tilannut Liikenneviraston kokoama Nuoli-työryhmä. Työn tavoitteena on ollut kartoittaa joukkoliikennealan tämänhetkinen koulutus ja koulutustarpeet.
Joukkoliikennesektori on niin laaja käsite, että sen alle mahtuu niin amma-tillista peruskoulutusta, oppisopimuskoulutusta, täydennyskoulutusta, ai-kuiskoulutusta, ammattikorkeakoulutusta kuin yliopistokoulutustakin.
Koulutustarpeita on lähdetty selvittämään järjestämällä työpajoja sekä haastattelemalla alan asiantuntijoita. Työpajojen perusteella koottu toimi-henkilöiden osaamiskartta kertoo millaisiin työtehtäviin pitäisi työntekijöitä löytyä ja haastattelut puolestaan kertoo millaisesta osaamisesta tällä hetkellä on pulaa.
Joukkoliikennealan toimihenkilöiden tämänhetkinen koulutustarjonta ei haastattelujen perusteella aivan vastaa tarpeita. Aika paljon kuitenkin tä-män hetken koulutustarpeista voisi täyttää täydennyskoulutuksella. Haas-tattelujen perusteella uudet viranomaistehtävät ja joukkoliikennealan lain-säädäntö kaipaavat monenlaista perehdyttämistä ja kouluttamista. Täyden-nyskoulutusta ja osaamistason nostoa kaivattaisiin myös paikkatieto-ohjelmistojen tehokkaampaan hyödyntämiseen.
Alalle tarvitaan kuitenkin myös uusia osaajia, joilla on alan lakientunte-musta, joukkoliikenteen kustannusrakenne ja kilpailuttaminen hallussa, hyvät sosiaaliset - ja yhteistyötaidot, hyvät ilmaisutaidot (kirjallinen ja suullinen esiintyminen), kattava tietotekniikan osaaminen ja halu oppia koko ajan lisää.
Tämän työn on tilannut Liikenneviraston kokoama Nuoli-työryhmä. Työn tavoitteena on ollut kartoittaa joukkoliikennealan tämänhetkinen koulutus ja koulutustarpeet.
Joukkoliikennesektori on niin laaja käsite, että sen alle mahtuu niin amma-tillista peruskoulutusta, oppisopimuskoulutusta, täydennyskoulutusta, ai-kuiskoulutusta, ammattikorkeakoulutusta kuin yliopistokoulutustakin.
Koulutustarpeita on lähdetty selvittämään järjestämällä työpajoja sekä haastattelemalla alan asiantuntijoita. Työpajojen perusteella koottu toimi-henkilöiden osaamiskartta kertoo millaisiin työtehtäviin pitäisi työntekijöitä löytyä ja haastattelut puolestaan kertoo millaisesta osaamisesta tällä hetkellä on pulaa.
Joukkoliikennealan toimihenkilöiden tämänhetkinen koulutustarjonta ei haastattelujen perusteella aivan vastaa tarpeita. Aika paljon kuitenkin tä-män hetken koulutustarpeista voisi täyttää täydennyskoulutuksella. Haas-tattelujen perusteella uudet viranomaistehtävät ja joukkoliikennealan lain-säädäntö kaipaavat monenlaista perehdyttämistä ja kouluttamista. Täyden-nyskoulutusta ja osaamistason nostoa kaivattaisiin myös paikkatieto-ohjelmistojen tehokkaampaan hyödyntämiseen.
Alalle tarvitaan kuitenkin myös uusia osaajia, joilla on alan lakientunte-musta, joukkoliikenteen kustannusrakenne ja kilpailuttaminen hallussa, hyvät sosiaaliset - ja yhteistyötaidot, hyvät ilmaisutaidot (kirjallinen ja suullinen esiintyminen), kattava tietotekniikan osaaminen ja halu oppia koko ajan lisää.