Liikuntapalvelun tuotteistaminen : valmennusosaaminen palvelutuotteeksi
Selkee, Petri (2013)
Selkee, Petri
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221032
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuotteistaa työn tekijän, Petri Selkeen, valmen-nusosaaminen palvelutuotteeksi sekä kehittää yksinkertainen tuotteistamisprosessin malli. Petri Selkee on koripallovalmentaja, jolla on 28 vuoden ura koripallovalmentajana, joista 17 vuotta ammattivalmentajana ja valmennuksen organisoijana. Liikunnanohjaaja-koulutuksen lisäksi hän on suorittanut Suomen Koripalloliiton III-tason valmen-tajakoulutuksen sekä Fiba Europe Coaching Certificate-koulutuksen (Euroopan Kori-palloliiton korkein valmentajatutkinto).
Työ on produktityyppinen opinnäytetyö ja se perustuu pääosin Jari Parantaisen kirjas-saan ”Tuotteistaminen”, esittelemään teoreettiseen lähestymistapaan. Asiantuntijapalvelun tuotteistaminen perustuu asiakkaan (asiakasryhmän) valintaan ja ongelman selvit-tämiseen, lupaukseen ongelman ratkaisemiseksi, palvelun hyötyjen esittelemiseen, selkeään hinnoitteluun sekä luvatun palvelun toteuttamiseen.
Tuotteistamisprosessin tuloksena toimeksiantaja myi valmennuspalveluaan yhden illan viikossa. Tämän lisäksi toimeksiantajalle tuli selvä malli tuotteistamisprosessin vaiheisiin ja siten työkalun erilaisten palveluiden tuotteistamiseen.
Onnistuneen tuotteistamisprosessin seurauksena, on konseptin jatkokehitystä mietitty parantamaan entisestään nykyisen asiakkaan tarpeita. Pohdinnan alla on monistettavan formaatin rakentaminen läpikäydyn valmennuspalvelun ympärille.
Työ on produktityyppinen opinnäytetyö ja se perustuu pääosin Jari Parantaisen kirjas-saan ”Tuotteistaminen”, esittelemään teoreettiseen lähestymistapaan. Asiantuntijapalvelun tuotteistaminen perustuu asiakkaan (asiakasryhmän) valintaan ja ongelman selvit-tämiseen, lupaukseen ongelman ratkaisemiseksi, palvelun hyötyjen esittelemiseen, selkeään hinnoitteluun sekä luvatun palvelun toteuttamiseen.
Tuotteistamisprosessin tuloksena toimeksiantaja myi valmennuspalveluaan yhden illan viikossa. Tämän lisäksi toimeksiantajalle tuli selvä malli tuotteistamisprosessin vaiheisiin ja siten työkalun erilaisten palveluiden tuotteistamiseen.
Onnistuneen tuotteistamisprosessin seurauksena, on konseptin jatkokehitystä mietitty parantamaan entisestään nykyisen asiakkaan tarpeita. Pohdinnan alla on monistettavan formaatin rakentaminen läpikäydyn valmennuspalvelun ympärille.