Eristys- ja välikerroksen rakentaminen ratatunnelissa
Järvenpää, Heikki (2013)
Järvenpää, Heikki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221031
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin eristys- ja välikerroksen rakentaminen ratatunnelissa. Työhön oli sisällytetty myös rakennekerrosten ohessa tehtävät työvaiheet. Työn lähtökohtana oli, että Lemminkäinen Infra Oy tarvitsi työohjeen kyseisestä aiheesta ja työohje laadittiin tämän työn tulemana. Työohje on liitteessä 1.
Ensimmäiseksi työssä käytiin läpi rautatien rakennekerrokset, ja sen jälkeen siirryttiin varsinaiseen eristys- ja välikerrokseen, josta esitettiin materiaalin ja työn laatuvaatimuksia. Sitten siirryttiin osioon, jossa selvitettiin varsinaiset rakennustyön vaiheet case Kehärata Viinikkalan asemavarausta apuna käyttäen. Vaiheita oli yhteensä 10 kappaletta, ja ne sisälsivät tietoa koneiden valinnasta ja rakennustyön eri vaiheiden toteutusmenetelmistä. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, internet-materiaalia, haastattelua ja suullista materiaalia.
Case Kehärata Viinikkalan asemavarauksen työmaalta tunnistettiin koneiden valintojen jälkeen yhdeksän työvaihetta liittyen eristys- ja välikerroksen rakentamiseen ratatunnelissa. Työvaiheet olivat perustusten teko, kaapeli- ja palovesikaivojen asennus, ensimmäisen EV-kerroksen rakentaminen, radanalitusputkien ja sähkösuojaputkien asennus, eristeiden asennus tunnelin suuaukolla, palovesilinjan asennus, toisen EV-kerroksen rakentaminen, EV-kerroksen suojaus ja kaapelikourujen asennus. Tässä työssä perehdyttiin tarkasti jokaiseen edellä mainittuun vaiheeseen.
Lopuksi opinnäytetyössä pohdittiin työn sisältöä. Työssä päästiin määriteltyihin tavoitteisiin ja sen suurimpana hyötynä voidaan pitää valmistunutta työohjetta. Myös ilmaantui lisätutkimusaihe, joka koskee työtapoihin liittyvää kustannustehokkuutta. Lisäksi pidettiin tärkeänä yhteensovittamista työmaan muiden työvaiheiden kanssa. Työohjeen toimivuutta tulisi myös testata. Kokemuksena tekijä piti työn tekoa erittäin arvokkaana.
Ensimmäiseksi työssä käytiin läpi rautatien rakennekerrokset, ja sen jälkeen siirryttiin varsinaiseen eristys- ja välikerrokseen, josta esitettiin materiaalin ja työn laatuvaatimuksia. Sitten siirryttiin osioon, jossa selvitettiin varsinaiset rakennustyön vaiheet case Kehärata Viinikkalan asemavarausta apuna käyttäen. Vaiheita oli yhteensä 10 kappaletta, ja ne sisälsivät tietoa koneiden valinnasta ja rakennustyön eri vaiheiden toteutusmenetelmistä. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, internet-materiaalia, haastattelua ja suullista materiaalia.
Case Kehärata Viinikkalan asemavarauksen työmaalta tunnistettiin koneiden valintojen jälkeen yhdeksän työvaihetta liittyen eristys- ja välikerroksen rakentamiseen ratatunnelissa. Työvaiheet olivat perustusten teko, kaapeli- ja palovesikaivojen asennus, ensimmäisen EV-kerroksen rakentaminen, radanalitusputkien ja sähkösuojaputkien asennus, eristeiden asennus tunnelin suuaukolla, palovesilinjan asennus, toisen EV-kerroksen rakentaminen, EV-kerroksen suojaus ja kaapelikourujen asennus. Tässä työssä perehdyttiin tarkasti jokaiseen edellä mainittuun vaiheeseen.
Lopuksi opinnäytetyössä pohdittiin työn sisältöä. Työssä päästiin määriteltyihin tavoitteisiin ja sen suurimpana hyötynä voidaan pitää valmistunutta työohjetta. Myös ilmaantui lisätutkimusaihe, joka koskee työtapoihin liittyvää kustannustehokkuutta. Lisäksi pidettiin tärkeänä yhteensovittamista työmaan muiden työvaiheiden kanssa. Työohjeen toimivuutta tulisi myös testata. Kokemuksena tekijä piti työn tekoa erittäin arvokkaana.