Quo vadis, guitar? : toimintatutkimus kitarapedagogien koulutuksen ja työelämän vastaavuudesta
Saksa, Lotta-Maria (2009)
Saksa, Lotta-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178178
Tiivistelmä
Tämä toimintatutkimus selvittää ammattikorkeakoulutasoisen kitarapedagogikoulutuksen antamien valmiuksien ja sen työelämän, johon kitarapedagogit useimmiten sijoittuvat, vaatimien valmiuksien vastaavuutta.
Toimintatutkimuksen metodina on käytetty avointa teemahaastattelua. Haastateltuja on kahdeksan ja he kaikki ovat opiskelleet Turun Ammattikorkeakoulussa musiikkipedagogilinjalla instrumenttinaan kitara.
Haastatteluista kävi ilmi, että jollain osa-alueilla kitarapedagogikoulutus vastasi työelämän haasteisiin hyvin, mutta muutamalla laajalla osa-alueella vastaavuus oli hyvin puutteellista. Näiden osa-alueiden tarkastelu ja kehittäminen on tärkeää, jotta kitarapedagogikoulutus muotoutuisi mahdollisimman korkeatasoiseksi.
Toimintatutkimuksen metodina on käytetty avointa teemahaastattelua. Haastateltuja on kahdeksan ja he kaikki ovat opiskelleet Turun Ammattikorkeakoulussa musiikkipedagogilinjalla instrumenttinaan kitara.
Haastatteluista kävi ilmi, että jollain osa-alueilla kitarapedagogikoulutus vastasi työelämän haasteisiin hyvin, mutta muutamalla laajalla osa-alueella vastaavuus oli hyvin puutteellista. Näiden osa-alueiden tarkastelu ja kehittäminen on tärkeää, jotta kitarapedagogikoulutus muotoutuisi mahdollisimman korkeatasoiseksi.