Konstens natt på svenska : Utvecklingsförslag
Ekholm, Viktoria (2013)
Ekholm, Viktoria
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321129
Tiivistelmä
Jag hade i år möjlighet att vara med och ordna evenemanget Konstens natt på svenska. Evenemanget ordnas alltid på Gillesgården och är ett evenemang som är en del av Konstens natt i Åbo vilket ordnas varje år i augusti. Evenemanget har i år för första gången ordnats av studerande från Yrkeshögskolan Novia och kommer att fortsätta att ordnas av studerande från Yrkeshögskolan Novia i framtiden. Därför är syftet med mitt examensarbete att ta fram utvecklingsförslag för marknadsföringen av evenemanget i framtiden.
I examensarbetet kan läsaren läsa om evenemangsmarknadsföringsteori som jag läst in mig på, om den praktiska delen av mitt arbete, om utvärdering och feedback av det praktiska arbetet och om utvecklingsförslag på det praktiska arbetet.
Det praktiska arbetet består av planering och utförande av marknadsföring till evenemanget: konstens natt på svenska 2013. Teorin tas först upp och sedan går jag in på den del av det praktiska arbetet som teorin finns till grund för. Det finns också teori som jag har tagit hjälp av för att kunna komma fram till resultatet av mitt examensarbete. Efter att teori och det praktiska arbetet har presenterats tar jag upp utvärdering och feedback av evenemanget och sist presenteras resultatet vilket är utvecklingsförslagen.
Evenemanget blev lyckat men för att underlätta marknadsföringen av evenemanget i framtiden, vore det bra att sponsorering söktes tidigare och att också planeringen av evenemanget görs under ett tidigare skede. Att man i början av planeringsarbetet tar reda på vad besökarna vill få ut av evenemanget. Att marknadsföringen görs mera synlig på gatorna i Åbo centrum och att marknadsföraren använder sig av kreativa idéer och gör ett reklamtrick så att uppmärksamheten hos media väcks. Under evenemangskvällen är atmosfären viktig. Till exempel har man varmmat och baren är placerad på rätt ställe så trivs besökarna längre på innergården. Att reklamen för evenemanget syns ordentligt vid portöppningen. Genom att göra det här examensarbetet insåg jag hur viktiga traditioner är när det kommer till att ordna evenemang. Night of the Arts in Swedish is an event, which is part of the bigger event Night of the Arts in Turku. The event is arranged every year in August. Novia University of Applied Sciences did for the first time this year arrange Night of the Arts in Swedish and students had the chance to be a part of the project group. I was one of the students that had the opportunity.
The aim of this Bachelor’s thesis is to produce developmental opportunities for the marketing of the event. Marketing was my responsibility in the project and Novia University of Applied Science will in the coming years continue being the organizer of the event and students will continue arranging it. This means that there is a need to produce developmental opportunities for the marketing of the event in the future.
In this Bachelor’s thesis will the theoretical background be about event marketing. The reader can also read about my part in the project: Night of the Arts in Swedish 2013, which was the development and implementation of the marketing of the event. After that will I tell about the evaluation and feedback of the event and the developmental opportunities for the marketing of the event in the future.
The event Night of the Arts 2013 was successful but I came to the conclusion in my Bachelor’s thesis that the most important developments for the event is to start working on and planning the event at an earlier stage and at the same time try to map the costumers needs during the event. What will make them more satisfied. The sponsorship needs to be applied for at an earlier stage during spring, and the atmosphere during the event is important to plan. For example, will you serve food at the event and is the bar placed on a good spot. Other important developments could be that it is good to use an advertising trick, focus on getting attention in the media and working on advertising the event more at the entrance to the event. By writing this Bachelor´s thesis I also learned how important traditions are when it comes to event planning.
I examensarbetet kan läsaren läsa om evenemangsmarknadsföringsteori som jag läst in mig på, om den praktiska delen av mitt arbete, om utvärdering och feedback av det praktiska arbetet och om utvecklingsförslag på det praktiska arbetet.
Det praktiska arbetet består av planering och utförande av marknadsföring till evenemanget: konstens natt på svenska 2013. Teorin tas först upp och sedan går jag in på den del av det praktiska arbetet som teorin finns till grund för. Det finns också teori som jag har tagit hjälp av för att kunna komma fram till resultatet av mitt examensarbete. Efter att teori och det praktiska arbetet har presenterats tar jag upp utvärdering och feedback av evenemanget och sist presenteras resultatet vilket är utvecklingsförslagen.
Evenemanget blev lyckat men för att underlätta marknadsföringen av evenemanget i framtiden, vore det bra att sponsorering söktes tidigare och att också planeringen av evenemanget görs under ett tidigare skede. Att man i början av planeringsarbetet tar reda på vad besökarna vill få ut av evenemanget. Att marknadsföringen görs mera synlig på gatorna i Åbo centrum och att marknadsföraren använder sig av kreativa idéer och gör ett reklamtrick så att uppmärksamheten hos media väcks. Under evenemangskvällen är atmosfären viktig. Till exempel har man varmmat och baren är placerad på rätt ställe så trivs besökarna längre på innergården. Att reklamen för evenemanget syns ordentligt vid portöppningen. Genom att göra det här examensarbetet insåg jag hur viktiga traditioner är när det kommer till att ordna evenemang.
The aim of this Bachelor’s thesis is to produce developmental opportunities for the marketing of the event. Marketing was my responsibility in the project and Novia University of Applied Science will in the coming years continue being the organizer of the event and students will continue arranging it. This means that there is a need to produce developmental opportunities for the marketing of the event in the future.
In this Bachelor’s thesis will the theoretical background be about event marketing. The reader can also read about my part in the project: Night of the Arts in Swedish 2013, which was the development and implementation of the marketing of the event. After that will I tell about the evaluation and feedback of the event and the developmental opportunities for the marketing of the event in the future.
The event Night of the Arts 2013 was successful but I came to the conclusion in my Bachelor’s thesis that the most important developments for the event is to start working on and planning the event at an earlier stage and at the same time try to map the costumers needs during the event. What will make them more satisfied. The sponsorship needs to be applied for at an earlier stage during spring, and the atmosphere during the event is important to plan. For example, will you serve food at the event and is the bar placed on a good spot. Other important developments could be that it is good to use an advertising trick, focus on getting attention in the media and working on advertising the event more at the entrance to the event. By writing this Bachelor´s thesis I also learned how important traditions are when it comes to event planning.