Pk-yritysten verkkoläsnäolo
Vuorinen, Jan-Erik (2013)
Vuorinen, Jan-Erik
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221040
Tiivistelmä
Uuden yrittäjän on usein erittäin vaikeaa saada yritystään tai tuotettaan hyvin esille. Aloittavilta ja jo toimivilta pienyrityksiltä löytyy harvoin suurta markkinointi budjettia jolla oma tuote tai palvelu saataisiin asiakkaiden tietoon. Useille yrittäjille tulee ensimmäisenä mieleen käyttää perinteistä printtimediaa joka kuitenkin on nykyään menettämässä otettaan vallitsevana markkinointikanavana. Perinteinen katuvarsi- ja lehtimainonta ei välttämättä saavuta enää niin paljon näkyvyyttä tai suosiota kuin ennen. Nykyään monen yrittäjän kannattaakin tarkastella myös muita edullisempia vaihtoehtoja suuremman näkyvyyden saavuttamiseksi. Jopa yksi hyvin tehty youtube video voi saada miljoonia klikkauksia ja muuttaa nämä klikkaukset potentiaalisiksi asiakkaiksi. Jokaisen aloittavan ja jo olemassa olevan yrityksen kannattaa siis panostaa myös verkkonäkyvyyteen ja läsnäoloon.
Monilta pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä puuttuu usko ja tahto siirtää toimintojaan verkkoon. Moni tutkimustulos kertoo että suomessa verkkokäsnäolo on vasta alkutekijöissä pienissä yrityksissä. Suomalaiset käyttävät verkkoa Euroopan kärkipäässä ja verkko-ostoksia on tehnyt jopa 2/3 suomalaisista. Suomalaiset asiakkaat ovat siis jo verkossa niin miksi paikalliset pienet yritykset vielä jarruttelevat? Usein syynä voi olla tiedon puute. Oman yrityksensä vienti verkkoon on kuitenkin erittäin helppoa ja edullista, johon mikä tahansa yritys pystyy pienellä vaivalla.
Opinnäytetyöni on kirjoitettu aloittelevan ravintolayrittäjän silmin ja tuon esille monia esimerkkejä eri verkkopalveluista ja verkkostrategioista joita eteeni on matkan varrella tullut. Verkko on laaja ja eri palveluntarjoajia on enemmän kuin tarpeeksi. Usein on kuitenkin vaikea erottaa ne oikeat kanavat joissa omaa yritystä kannattaa tuoda esille ja välttää kalliit yhteystietopalvelut. Tässä opinnäytetyössä kerron miten jokaisella PK- yrityksen yrittäjällä tai avainhenkilöllä on itsellään avaimet hoitaa yrityksensä verkkonäkyvyyttä.
Yrityksen oman verkkokaupan avaaminen ja suunnitteleminen on myös osa kokonaisvaltaista verkkonäkyvyyttä. Tämä onnistuu nykymenetelmin huomattavasti helpommin kuin aikaisemmin. Tulen kertomaan myös kohta kohdalta selkeästi mitä vaaditaan ja tarvitaan sujuvan verkkokaupan avaamiseen. Verkkokaupan avaaminen on helpoin tapa kasvattaa pienen kivijalkaliikkeen myyntiä.
Monilta pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä puuttuu usko ja tahto siirtää toimintojaan verkkoon. Moni tutkimustulos kertoo että suomessa verkkokäsnäolo on vasta alkutekijöissä pienissä yrityksissä. Suomalaiset käyttävät verkkoa Euroopan kärkipäässä ja verkko-ostoksia on tehnyt jopa 2/3 suomalaisista. Suomalaiset asiakkaat ovat siis jo verkossa niin miksi paikalliset pienet yritykset vielä jarruttelevat? Usein syynä voi olla tiedon puute. Oman yrityksensä vienti verkkoon on kuitenkin erittäin helppoa ja edullista, johon mikä tahansa yritys pystyy pienellä vaivalla.
Opinnäytetyöni on kirjoitettu aloittelevan ravintolayrittäjän silmin ja tuon esille monia esimerkkejä eri verkkopalveluista ja verkkostrategioista joita eteeni on matkan varrella tullut. Verkko on laaja ja eri palveluntarjoajia on enemmän kuin tarpeeksi. Usein on kuitenkin vaikea erottaa ne oikeat kanavat joissa omaa yritystä kannattaa tuoda esille ja välttää kalliit yhteystietopalvelut. Tässä opinnäytetyössä kerron miten jokaisella PK- yrityksen yrittäjällä tai avainhenkilöllä on itsellään avaimet hoitaa yrityksensä verkkonäkyvyyttä.
Yrityksen oman verkkokaupan avaaminen ja suunnitteleminen on myös osa kokonaisvaltaista verkkonäkyvyyttä. Tämä onnistuu nykymenetelmin huomattavasti helpommin kuin aikaisemmin. Tulen kertomaan myös kohta kohdalta selkeästi mitä vaaditaan ja tarvitaan sujuvan verkkokaupan avaamiseen. Verkkokaupan avaaminen on helpoin tapa kasvattaa pienen kivijalkaliikkeen myyntiä.