Omistajanvaihdosten näkyvyys ja sisältö mediassa
Palmu, Susanna (2013)
Palmu, Susanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321124
Tiivistelmä
Omistajanvaihdos on oleellinen osa yritysmaailmaa. Yrityksen perustamisen sijaan vaihtoehtona on ostaa yritys jo valmiina toiselta yrittäjältä. Tämä kulttuuri on kuitenkin paitsi Suomessa, myös Euroopassa vähäistä. Koska iso osa yrittäjistä on tulossa eläkeikään, moni kannattavakin liiketoiminta loppuu ostajan puutteen vuoksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun keräämää artikkeliko-koelmaa maakuntalehti Ilkasta vuosien 2010–2012 väliltä, n. 28 kk:n ajalta. Tutki-mus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Artikkelit luokiteltiin ja teemoiteltiin, minkä jälkeen ne analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Artikkeleita ja ilmoituksia kokoelmasta löytyi yhteensä 361 kpl. Artikkeleita joukossa oli 324 kpl.
Tutkimustulokset kertovat, että vaikka Etelä-Pohjanmaalta lähdetään muualle Suomeen yrityskaupoille hieman enemmän kuin aikaisemmin, omistusta valuu silti maakunnasta pois. Ostajan löytyminen oli haasteellista, ja perheyritysten tilanne heikkenevä. Ostokohteina suosituimpia olivat pk-yritykset, joita myytiin selvästi eniten. Yritykset tekivät kauppaa huomattavasti enemmän kuin muut ryhmät.
Mediaa kiinnostivat selkeästi enemmän itse omistajanvaihdokset kuin niihin liitty-vät muut asiat, jotka omistajanvaihdosta suunnitteleville ovat tärkeitä. Mielikuvat olivat useimmiten positiivisia, joskin harkinnanvaraiseksi jäi näiden paikkansapitävyys. Omistajanvaihdostutkimuksista sekä rahoituksesta oli uutisoitu hieman enemmän kuin muista teemojen alaisista aiheista.
Työssä esitetään tutkimuksen tueksi aikaisempia tutkimuksia, kuten omistajan-vaihdosbarometrejä viime vuosilta. Lisäksi tuloksia verrataan keskenään työn yh-teenvedossa.
Opinnäytetyössä tutkittiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun keräämää artikkeliko-koelmaa maakuntalehti Ilkasta vuosien 2010–2012 väliltä, n. 28 kk:n ajalta. Tutki-mus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Artikkelit luokiteltiin ja teemoiteltiin, minkä jälkeen ne analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Artikkeleita ja ilmoituksia kokoelmasta löytyi yhteensä 361 kpl. Artikkeleita joukossa oli 324 kpl.
Tutkimustulokset kertovat, että vaikka Etelä-Pohjanmaalta lähdetään muualle Suomeen yrityskaupoille hieman enemmän kuin aikaisemmin, omistusta valuu silti maakunnasta pois. Ostajan löytyminen oli haasteellista, ja perheyritysten tilanne heikkenevä. Ostokohteina suosituimpia olivat pk-yritykset, joita myytiin selvästi eniten. Yritykset tekivät kauppaa huomattavasti enemmän kuin muut ryhmät.
Mediaa kiinnostivat selkeästi enemmän itse omistajanvaihdokset kuin niihin liitty-vät muut asiat, jotka omistajanvaihdosta suunnitteleville ovat tärkeitä. Mielikuvat olivat useimmiten positiivisia, joskin harkinnanvaraiseksi jäi näiden paikkansapitävyys. Omistajanvaihdostutkimuksista sekä rahoituksesta oli uutisoitu hieman enemmän kuin muista teemojen alaisista aiheista.
Työssä esitetään tutkimuksen tueksi aikaisempia tutkimuksia, kuten omistajan-vaihdosbarometrejä viime vuosilta. Lisäksi tuloksia verrataan keskenään työn yh-teenvedossa.