Lastentarhanopettajan pedagoginen johtajuus päiväkodin lapsiryhmässä : Kuvauskohteena Ylöjärven varhaiskasvatus
Toivonen, Nina; Nurminen, Henna-Mari (2013)
Toivonen, Nina
Nurminen, Henna-Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321141
Tiivistelmä
Lastentarhanopettajan työnkuva on muuttanut luonnettaan vuosien kuluessa ja puhuttaa varhaiskasvatuksen kentällä tänäkin päivänä. Lastentarhanopettajan keskeinen erityisosaamisen alue on pedagoginen osaaminen ja asiantuntijuus. Varhaiskasvatuksen laadullisten tavoitteiden ja lasten kasvun ja oppimisen parhaan mahdollisen tukemisen kannalta olisi ensiarvoisen tärkeää hyödyntää kaikki olemassa oleva osaamisresurssi. Kuitenkin käytännössä lastentarhanopettajan rooli ja tehtävänkuva eivät aina ole selkeitä. Voidaan jopa puhua resurssien vajaakäytöstä ja epätarkoituksenmukaisesta kohdentamisesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten lastentarhanopettajat toteuttavat pedagogista johtajuuttaan päiväkodin lapsiryhmässä ja miten pedagogista johtajuutta voitaisiin kehittää. Aiheen tarkastelu tapahtuu oman työn reflektoinnin ja pohdinnan kautta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin Ylöjärven kaupungissa. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui seitsemän päiväkodin lastentarhanopettajista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin avointa kyselyä.
Varhaiskasvatuksen asiantuntijuus ja lastentarhanopettajan pedagoginen osaaminen muodostavat opinnäytteen teoreettisen viitekehyksen. Asiantuntijuus ilmenee ammatillisena tietämyksenä, pedagoginen osaaminen sisältää tiedon kasvatusmenetelmistä ja kyvyn soveltaa niitä. Pedagogisen johtajuuden toteuttaminen edellyttää lastentarhanopettajalta kykyä johtaa sekä lapsiryhmän pedagogiikkaa että kasvattajatiimiä.
Tuloksista kävi ilmi, että lastentarhanopettajat tiedostavat pedagogisen johtajuuden merkityksen osana omaa työtään. Lastentarhanopettajat eivät kuitenkaan nykyisellään aina pysty toteuttamaan pedagogista johtajuuttaan täysipainoisesti. Tälle löytyi useita selittäviä tekijöitä, jotka liittyivät resursseihin, toimintakulttuuriin ja päiväkodin johtamiseen.
Tulosten perusteella lastentarhanopettajien pedagoginen johtajuus kaipaakin selkeyttämistä ja vahvistamista. Pedagogista johtajuutta voitaisiin vahvistaa paitsi resursseja lisäämällä myös nykyisiä resursseja paremmin hyödyntämällä. Tässä opinnäytetyössä esitetään kehittämisehdotuksia, joissa keskitytään olemassa oleviin resursseihin. Näiden resurssien tarkoituksenmukaisemmalla kohdentamisella ja uudelleen organisoimisella voidaan paremmin mahdollistaa lastentarhanopettajien pedagogisen johtajuuden toteuttamista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten lastentarhanopettajat toteuttavat pedagogista johtajuuttaan päiväkodin lapsiryhmässä ja miten pedagogista johtajuutta voitaisiin kehittää. Aiheen tarkastelu tapahtuu oman työn reflektoinnin ja pohdinnan kautta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin Ylöjärven kaupungissa. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui seitsemän päiväkodin lastentarhanopettajista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin avointa kyselyä.
Varhaiskasvatuksen asiantuntijuus ja lastentarhanopettajan pedagoginen osaaminen muodostavat opinnäytteen teoreettisen viitekehyksen. Asiantuntijuus ilmenee ammatillisena tietämyksenä, pedagoginen osaaminen sisältää tiedon kasvatusmenetelmistä ja kyvyn soveltaa niitä. Pedagogisen johtajuuden toteuttaminen edellyttää lastentarhanopettajalta kykyä johtaa sekä lapsiryhmän pedagogiikkaa että kasvattajatiimiä.
Tuloksista kävi ilmi, että lastentarhanopettajat tiedostavat pedagogisen johtajuuden merkityksen osana omaa työtään. Lastentarhanopettajat eivät kuitenkaan nykyisellään aina pysty toteuttamaan pedagogista johtajuuttaan täysipainoisesti. Tälle löytyi useita selittäviä tekijöitä, jotka liittyivät resursseihin, toimintakulttuuriin ja päiväkodin johtamiseen.
Tulosten perusteella lastentarhanopettajien pedagoginen johtajuus kaipaakin selkeyttämistä ja vahvistamista. Pedagogista johtajuutta voitaisiin vahvistaa paitsi resursseja lisäämällä myös nykyisiä resursseja paremmin hyödyntämällä. Tässä opinnäytetyössä esitetään kehittämisehdotuksia, joissa keskitytään olemassa oleviin resursseihin. Näiden resurssien tarkoituksenmukaisemmalla kohdentamisella ja uudelleen organisoimisella voidaan paremmin mahdollistaa lastentarhanopettajien pedagogisen johtajuuden toteuttamista.