Yhteistyöllä eteenpäin : TAMKin opinnäytetyön kirjastokappaleen palautusprosessin kehittäminen
Mustonen, Eija (2013)
Mustonen, Eija
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521281
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko TAMKin opinnäytetyön kirjastokappaleen palauttamisprosessissa jotain parannettavaa ja miten prosessia voisi kehittää opintotoimiston, opetushenkilöstön ja kirjaston yhteistyönä. Työn teoreettiseen viitekehykseen on valittu kolme näkökantaa: työprosessien kehittäminen, asiakaslähtöinen ajattelu sekä laatu ammattikorkeakouluissa.
Opinnäytetyön palautukseen liittyviä ongelmia hahmotettiin tarkastelemalla kirjaston opinnäytetyö-asioita koskevan sähköpostin kirjeenvaihtoa toukokuun 2012 sekä toukokuun 2013 osalta. Kysymykset kirjattiin ylös ja kysyjien koulutusohjelmat selvitettiin. Tuloksia verrattiin keskenään, jotta nähtiin oliko opiskelijoiden kysymyksissä ja kysymysmäärissä tapahtunut muutoksia.
Toukokuun 2012 sähköpostiliikenteen perusteella valittiin kolme koulutusalaa, joihin laitettiin pyyntö osallistua haastattelututkimukseen. Haastattelututkimuksella haettiin koulutusohjelmien kokemuksia prosessista sekä mahdollisia kehittämisideoita. Lisäksi haastateltiin kahta henkilöä opintotoimistosta, jotta saatiin selville opintotoimiston kanta prosessiin ja miten prosessia tulisi heidän kannaltaan kehittää. Tutkimusta varten tehdyt henkilö- ja sähköpostihaastattelut tehtiin kevään 2013 aikana.
Lisäksi tutkimusta varten laadittiin lyhyt verkkokysely opinnäytteitä ohjaaville opettajille. Tutkimuksessa selvisi, että ohjaavilla opettajilla on erilaisia käsityksiä siitä miten hyvin opinnäytetyön kirjastokappaleen palautusprosessi toimii. Ohjeita opinnäytteen palauttamiseen katsotaan kirjaston www-sivuilta sekä TAMKin laatukäsikirja Kompassista. Molemmissa on näin ollen oltava päivitetyt ohjeet. Lisäksi kirjaston tulisi laatia opinnäytetyön palauttamiseen step-by-step-ohje, jonka yhteydessä olisi hyvä ohjata opiskelija tarkistamaan työn suomenkielinen ja englanninkielinen nimi ennen työn palauttamista. Myös luottamuksellisen työn palauttamiseen olisi laadittava opettajia varten selkeät ohjeet.
Opinnäytetyön palautukseen liittyviä ongelmia hahmotettiin tarkastelemalla kirjaston opinnäytetyö-asioita koskevan sähköpostin kirjeenvaihtoa toukokuun 2012 sekä toukokuun 2013 osalta. Kysymykset kirjattiin ylös ja kysyjien koulutusohjelmat selvitettiin. Tuloksia verrattiin keskenään, jotta nähtiin oliko opiskelijoiden kysymyksissä ja kysymysmäärissä tapahtunut muutoksia.
Toukokuun 2012 sähköpostiliikenteen perusteella valittiin kolme koulutusalaa, joihin laitettiin pyyntö osallistua haastattelututkimukseen. Haastattelututkimuksella haettiin koulutusohjelmien kokemuksia prosessista sekä mahdollisia kehittämisideoita. Lisäksi haastateltiin kahta henkilöä opintotoimistosta, jotta saatiin selville opintotoimiston kanta prosessiin ja miten prosessia tulisi heidän kannaltaan kehittää. Tutkimusta varten tehdyt henkilö- ja sähköpostihaastattelut tehtiin kevään 2013 aikana.
Lisäksi tutkimusta varten laadittiin lyhyt verkkokysely opinnäytteitä ohjaaville opettajille. Tutkimuksessa selvisi, että ohjaavilla opettajilla on erilaisia käsityksiä siitä miten hyvin opinnäytetyön kirjastokappaleen palautusprosessi toimii. Ohjeita opinnäytteen palauttamiseen katsotaan kirjaston www-sivuilta sekä TAMKin laatukäsikirja Kompassista. Molemmissa on näin ollen oltava päivitetyt ohjeet. Lisäksi kirjaston tulisi laatia opinnäytetyön palauttamiseen step-by-step-ohje, jonka yhteydessä olisi hyvä ohjata opiskelija tarkistamaan työn suomenkielinen ja englanninkielinen nimi ennen työn palauttamista. Myös luottamuksellisen työn palauttamiseen olisi laadittava opettajia varten selkeät ohjeet.