Luomu- ja lähiruokaa ostoskoreihin : markkinakanavat ja Aitoja makuja II -hanke
Peikola, Elina (2013)
Peikola, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020681
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia luomu- ja lähiruoan Suomen markkinakanavia. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimialakohtaisia eroja markkinakanavien käytössä toimeksiantajana toimineen Aitoja makuja II –hankkeen hyödynnettäväksi. Lisäksi työn tavoitteena oli tehdä toimeksiantajalle vertailututkimus vuonna 2010 tehtyyn yrittäjätutkimukseen koskien aitojamakuja.fi –sivuston käyttäjätyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön teoriaosiossa tarkasteltiin luomu- ja lähiruokailmiötä sekä yksilön tasolla että globaalisti. Siinä tutustuttiin kestävää kehitystä tukevien tuotantomuotojen mahdollisuuksiin ja nykytilanteeseen Suomessa. Teoriaosiossa esiteltiin myös Suomen elintarvikealalla käytössä olevia markkinakanavia ja kilpailua markkinoilla sekä tutustuttiin elintarvikealan jakeluketjuihin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kokonaistutkimuksena internetkyselyn muodossa Aitoja makuja II –hankkeessa mukana oleville lähi- ja luomualan pk-yrityksille lokakuussa 2013. Kyselyssä tiedusteltiin yritysten näkemyksiä markkinakanavien käytöstä, kilpailijoista, yritysyhteistyön tekemisestä sekä yleisistä tulevaisuuden haasteista oman elintarvikeyrityksen toimintaan liittyen. Lisäksi kyselyssä tiedusteltiin yritysten mielipiteitä aitojamakuja.fi –sivustosta.
Tuotteille oikeiden markkinakanavien löytäminen on elintarvikeyrityksen elinehto. Tutkimuksesta selvisi, että tulevaisuudessa markkinakanavien merkittävyydet tulevat muuttumaan. Nykyisin paljon käytössä oleva suoramyynti tilalta tulee vähenemään ja toimialoittainen markkinakanavavalinta tulee näkymään selkeämmin. Luomu- ja lähiruoka-alan kilpailua ei mielletä kovaksi. Vahvimmat kilpailijat löytyvät yleensä saman maakunnan alueelta. Yritysyhteistyön tekeminen on vielä vähäistä. Tutkimuksen mukaan elintarvikealan pk-yritysten suurimmat tulevaisuuden haasteet liittyvät kuluttajien kiinnostukseen ja kysyntään sekä tuotteista saatavaan hintaan.
Opinnäytetyön teoriaosiossa tarkasteltiin luomu- ja lähiruokailmiötä sekä yksilön tasolla että globaalisti. Siinä tutustuttiin kestävää kehitystä tukevien tuotantomuotojen mahdollisuuksiin ja nykytilanteeseen Suomessa. Teoriaosiossa esiteltiin myös Suomen elintarvikealalla käytössä olevia markkinakanavia ja kilpailua markkinoilla sekä tutustuttiin elintarvikealan jakeluketjuihin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kokonaistutkimuksena internetkyselyn muodossa Aitoja makuja II –hankkeessa mukana oleville lähi- ja luomualan pk-yrityksille lokakuussa 2013. Kyselyssä tiedusteltiin yritysten näkemyksiä markkinakanavien käytöstä, kilpailijoista, yritysyhteistyön tekemisestä sekä yleisistä tulevaisuuden haasteista oman elintarvikeyrityksen toimintaan liittyen. Lisäksi kyselyssä tiedusteltiin yritysten mielipiteitä aitojamakuja.fi –sivustosta.
Tuotteille oikeiden markkinakanavien löytäminen on elintarvikeyrityksen elinehto. Tutkimuksesta selvisi, että tulevaisuudessa markkinakanavien merkittävyydet tulevat muuttumaan. Nykyisin paljon käytössä oleva suoramyynti tilalta tulee vähenemään ja toimialoittainen markkinakanavavalinta tulee näkymään selkeämmin. Luomu- ja lähiruoka-alan kilpailua ei mielletä kovaksi. Vahvimmat kilpailijat löytyvät yleensä saman maakunnan alueelta. Yritysyhteistyön tekeminen on vielä vähäistä. Tutkimuksen mukaan elintarvikealan pk-yritysten suurimmat tulevaisuuden haasteet liittyvät kuluttajien kiinnostukseen ja kysyntään sekä tuotteista saatavaan hintaan.